Sida 1 av 2

Tändproblem

Postat: lör 12 okt 2024, 18:37
av janesjod
Mitt barnbarn har köpt en volvo740 -88 med B230F motor. Bilen dog efter vägen och det visar sig att den inte har nån gnista på stiften. Vi har gjort diverse felsökning. Gått igenom alla säkringar, gnista finns på ledningen till fördelare. Vi har bytt Fördelararm fördelarlock Hallgivare Luftmassemätare samt testat en ny Tändmodul, fortfarande ingen gnista på stiften så nu vi inte vad vi ska göra, någon som har tips?

Re: Tändproblem

Postat: sön 13 okt 2024, 14:35
av lennarte
Får ni fram gnista på kabeln direkt från tändspolen och jord på motorn? Är det en EPA eller A-traktor? Har ni dragit sönder tändkablarna? Det är ganska lätt gjort om dom sitter fast. Hur ser tändstiften ut? Hur mycket bensin är där i tanken? Dessa bilar har 2 st bensinpump ar, en sitter i tanken och en snitter tillsammans med bränslefilter längre fram under bilen ungefär vid förarstolen. Fungerar inte den i tanken så stannar bilen när där är c:a ⅓ - ¼ kvar i tanken. Kolla tankpumpen genom ta bort tanklocket, sätt ett öra mot röret och kör på starten. Det ska höras ett surrande ljud om den är hel. Huvudpumpen hörs tydligt om du öppnar dörren och kör på starten. På en del bilar går pumparna någon stund med tändning på, men alla har inte den funktionen.

Re: Tändproblem

Postat: sön 13 okt 2024, 21:02
av janesjod
Det är en vanlig bil inte epa eller atraktor. Vi har monterat ett tändstift på kabeln från tändspolen till fördelaren och då har vi gnista. Vi är flera som hört pumparna. det sitter också nya tändstift.
Vi upptäckte ikväll att kabeln från hallgivaren var fastklämd under en skruvskalle så vi var tvungen att korta av den och löda ihop trådarna men det hjälpte inte.
Jag har beställt en ny fördelare med hallgivare från skroten men vi förstår inte vad det kan vara för fel på den befintliga

Re: Tändproblem

Postat: sön 13 okt 2024, 21:45
av freak1
Detta låter kanske konstigt men kolla så inte kamremmen gått av. Går den av snurrar inte fördelaren och då får du ingen gnista till stiften.

Re: Tändproblem

Postat: sön 13 okt 2024, 23:52
av janesjod
Vi har kollat kamremmen och den är rätt inställd. Ca 3/4 del på tankmätaren. Varvräknaren dallrar när man kör startmotorn. Vi kan ju ohmmäta tändkablarna men bilen får stå tills fördelaren kommer

Re: Tändproblem

Postat: mån 14 okt 2024, 07:51
av lennarte
Får du gnista från tändspolen när du "kör" på starten, bör ju Hallgivaren fungera. Dock fanns det dåliga fördelarlock som inte fungerade i omlopp för några år sedan, du kanske har fått ett sådant.

Re: Tändproblem

Postat: mån 14 okt 2024, 09:29
av janesjod
Tack för infon. Vi får se när nya fördelaren kommer. Kanske tändkablar arna också borde bytas.

Re: Tändproblem

Postat: fre 18 okt 2024, 20:10
av janesjod
Snart ger vi upp, fortfarande ingen gnista på stiften. Vi har bytt tändmodul, ny fördelare (fabriksny men inte bosch) , ny tändkabelsats. Vi har kollat gnista från tändspolen och uppskattar gnistan till ca 20mm till jord.
Vi har testat att koppla lampa mellan polerna på tändspolen och den blinkar när man kör startmotorn vilket indikerar att tändningslås hallgivare och tändspole fungerar men vi ska ändå
i morgon låna en tändspole från en fungerande volvo 740. Har även testat med kabel från batteriet till +på tändspolen utan någon förändring. En sak som är förbryllande är att något tickar när man slår på tändningen, vekar som om det kommer från insuget. vi har testat att koppla loss alla kontakter runt omkring insuget på insprutningen men det tickar ändå.

Re: Tändproblem

Postat: lör 19 okt 2024, 19:38
av atteatte
Har ni testat om det går få gnista på utgångarna direkt ur fördelaren?
Det borde ju begränsa felet till antingen rotor/fördelarlock eller tändkablar och stift förutsatt att tändkabeln mellan spolen och fördelaren är okej.
Vet inte om kanske dålig jord till motorblock/topp kanske kan göra att det inte blir gnista, tändspolen sitter ju på karossen och får jord den vägen.

Re: Tändproblem

Postat: mån 21 okt 2024, 10:32
av janesjod
Vi har fått tändningen ok. har försökt bogsera igång bilen och det bolmade rök från den , startade och gick väldigt ojämnt. Gick att gåfrån 2000 varv till 6000 varv men dör under 2000 varv. Har kollat regulatorn som är kopplad på vakum som verkar vara okay. Kan det vara fel på styrboxen för insprutningen? Verkar som om Motorn blir dränkt med bränsle