Sida 1 av 1
940 Classic med många småfel.
Postat: mån 07 okt 2024, 22:39
av Jola78
Bilen klonkar och slammrar vid minsta gupp. Jag har beställt främre nedre yttre bärarmsbussning till båda sidor samt bussningar till momentstagen bak. Jag ska kolla om stötdämparna helt enkelt sitter löst på denna bil.
Vad mer kan det vara som orsakar allt skrammel? Ratten står snett och den drar åt vänster och känns sladdrig och konstig så nästa vecka ska den på hjulinställning. Jag är totalt okunning när det kommer till bussningar.
ABS:en knarrar och jobbar vid krypfart. Irriterande fel som måste fixas innan vintern då jag skruvar utomhus. Kan det vara rostig krans? ABS givarna och dess kablar ser nya ut.
Re: 940 Classic med många småfel.
Postat: tis 08 okt 2024, 09:56
av emtor
Kolla fjäderbenens stödlager.
Re: 940 Classic med många småfel.
Postat: tis 08 okt 2024, 15:42
av White
Vanligast är att "paraplybussningarna" är slut. Dom som sitter mellan länkarmsstag och länkarm och är koniska.
Kolla så stabilisatirstagen till krängningshämmaren och dess bussningar är hela.
Re: 940 Classic med många småfel.
Postat: tis 08 okt 2024, 16:04
av lennarte
Krängningshämmare stagets infästning i bärarmen kan ge konstiga symtom. Alltså den delen som är skruvad i bärarmen och i krängningshämaren (finns olika varianter). Även "paraply" bussningarna (mellan bärarmen och diagonalt bakåt till rambalken kan vara "grymt" slitna.
Nu skriver jag om 740 och dom problemen jag hade, förutsätter att 940 är likadant byggd.
Re: 940 Classic med många småfel.
Postat: lör 12 okt 2024, 13:03
av TioTusenKRBil
ABSen bör ha lagrat felkoder om du hört enheten vibrera tidigare. För att lättast läsa ut dessa behövs någon dm sladd, en lampa, och en brytare. Busenkelt och finns flera bra guider på "hur man bygger felkodsläsare 940" på forumet.
Re: 940 Classic med många småfel.
Postat: lör 12 okt 2024, 16:50
av Lucif3r
TioTusenKRBil skrev:ABSen bör ha lagrat felkoder om du hört enheten vibrera tidigare.
Det... beror helt på vad det är för fel... Om felet är att den får signal att ett hjul låser sig så sätts ingen felkod, för så vitt styrenheten vet så är allt som det ska.
Mig veterligen finns det ingen felkod på ABS'en som INTE tänder ABS lampan.............. Dock är ju den lampan bland den första folk ful-kopplar, så den är väl inte att lita på på en gammal bil....
Re: 940 Classic med många småfel.
Postat: mån 14 okt 2024, 12:35
av TioTusenKRBil
Lucif3r skrev: ↑lör 12 okt 2024, 16:50
TioTusenKRBil skrev:ABSen bör ha lagrat felkoder om du hört enheten vibrera tidigare.
Det... beror helt på vad det är för fel... Om felet är att den får signal att ett hjul låser sig så sätts ingen felkod, för så vitt styrenheten vet så är allt som det ska.
Mig veterligen finns det ingen felkod på ABS'en som INTE tänder ABS lampan.............. Dock är ju den lampan bland den första folk ful-kopplar, så den är väl inte att lita på på en gammal bil....
Enligt datorn tänds ABS lampan, och ABS systemet stängs av vid samtliga fel.
Så vitt jag vet tänds dock bara ABS lampan under samma tändningscykel som felet uppstår (?). Dvs, du kan få ett kabelbrott eller liknande, felkoden lagras, och sedan kan du bara starta om bilen så fungerar allt som det ska.. tills problemet uppstår igen. Jag har varit med om detta vid glapp i, och skavda kablar. Då gick bilen perfekt tills man rattade fullt och sladden vred sig lite runt fjäderbenet, vilket resulterade i en rasslande ABS enhet vid lägre hastigheter. Eller tills man körde över ett gupp och bakaxelns kabel ruckade sig. Jag har även haft felkod 1-3-5 (modulfel), som löste sig genom att byta sensor och kabel (höF kod 1-5-2) vilket var mycket billigare.
Att folk fulkopplar ihop ABS-lampan med oljetryckslampan (förmodligen för att klara besiktningen) har jag sett på skroten. Var nära att göra liknande själv en gång.
Re: 940 Classic med många småfel.
Postat: lör 16 nov 2024, 22:17
av Jola78
Jag har felkod 4-1-5