Volvo´s sexcylindriga motor gjord i Skövde
Postat: mån 07 okt 2024, 11:25
av RMn
Konstruktionsfråga:
Har någon hört varför denna motor har en vikt placerad i remskivan för avgaskamaxel (på insugsremskivan finns ingen). På Volvo´s 5cylindriga motorer finns inte denna vikt.
En sexa borde ha en jämnare gång än en femma
Re: Volvo´s sexcylindriga motor gjord i Skövde
Postat: tis 08 okt 2024, 20:46
av atteatte
Jag gissar vilt, men jag antar att den sitter där av samma anledning som det sitter en dämpvikt på vevaxeln, för att dämpa specifika vridande resonanser i axeln.
Ju längre en axel är, ju mer vrider den sig av kraften från förbränningen eller i detta fallet mottrycket från ventilerna och ventilfjädrarna. Dämpvikten, och dess gummiupphängning, absorberar dessa krafter så axeln utsätts för mindre vridande vibrationer. En kam är ju väldigt skör, så olämplig resonans skulle kunna försvaga den i förtid.
Sexans kam är ju lite längre än femmans, så det bidrar väl, men utöver det kanske (antagligen) Volvo upptäckte att den specifika längden på sexans kammar gav oönskad resonans i avgaskammen. En ytterligare gissning på min gissning är att de behövde dämpa vibrationer för kamsensorn, som sitter på avgaskammen.
En sexa går ju framför allt jämnt för att cylindrarna rör sig balanserat i förhållande till varann och inte får motorn att gunga på längden, samt att de sitter med 120 graders mellanrum på veven, så det har inte direkt något med kamaxelns design att göra.