Hallgivare / varvräknare misständning B230E -88
Postat: sön 08 sep 2024, 12:15
Hej, hoppas på att någon kan berätta lite om hur hallgivaren och tändningen fungerar.
Problemet jag har är att motorn misständer, hackar eller lägger av.
Den har även varit lite trög på accelerationen ibland, ungefär som med mager bränsle/luftblandning.
Samtidigt som det händer hoppar varvräknaren upp och ner snabbt eller går ner till 0 flera sekunder även fast motorn har stabilt eller långsamt sjunkande varvtal pga utebliven tändning. (växel ilagd, koppling uppe och bilen i rullning)
Hallgivaren ger väl signal till både tändningen och varvmätaren?
Kontaktstycket från hallgivaren i fördelaren har hängt löst i många år och jag upptäckte att om man petade på den så började motorn misstända och bluddra varje gång man petade där.
Klockrent, hittade felet trodde jag.
Jag började med att byta hela fördelaren till en begagnad som legat i ett förråd i 15 år. (Har funkat som den ska innan)
Med den fördelaren blev det ingen större skillnad, nästan värre till och med.
Tänkte att den kanske blivit gammal och dålig.
Beställde en ny hallgivare och bytte ut den på fördelarplattan med uppenbart trasiga kablar.
Tyvärr hade 2 fiberbickor mellan stålbrickorna gått sönder så jag chansade och monterade ihop utan fiberbrickorna så det är ett axiellt glapp på 3-4 mm.
Fortfarande samma fel men nu går tomgången ner till 500 varv och ställer sig stabilt där då och då.
Jag misstänker nu att det är/varit fler fel samtidigt.
Signalen till varvräknaren, kommer den direkt från hallgivaren eller via tändmodulen eller databoxen?
Vad tror ni det kan vara? Hallgivaren med för stort glapp i axeln, tändmodulen, tändspolen, databoxen eller jordfel?
Problemet jag har är att motorn misständer, hackar eller lägger av.
Den har även varit lite trög på accelerationen ibland, ungefär som med mager bränsle/luftblandning.
Samtidigt som det händer hoppar varvräknaren upp och ner snabbt eller går ner till 0 flera sekunder även fast motorn har stabilt eller långsamt sjunkande varvtal pga utebliven tändning. (växel ilagd, koppling uppe och bilen i rullning)
Hallgivaren ger väl signal till både tändningen och varvmätaren?
Kontaktstycket från hallgivaren i fördelaren har hängt löst i många år och jag upptäckte att om man petade på den så började motorn misstända och bluddra varje gång man petade där.
Klockrent, hittade felet trodde jag.
Jag började med att byta hela fördelaren till en begagnad som legat i ett förråd i 15 år. (Har funkat som den ska innan)
Med den fördelaren blev det ingen större skillnad, nästan värre till och med.
Tänkte att den kanske blivit gammal och dålig.
Beställde en ny hallgivare och bytte ut den på fördelarplattan med uppenbart trasiga kablar.
Tyvärr hade 2 fiberbickor mellan stålbrickorna gått sönder så jag chansade och monterade ihop utan fiberbrickorna så det är ett axiellt glapp på 3-4 mm.
Fortfarande samma fel men nu går tomgången ner till 500 varv och ställer sig stabilt där då och då.
Jag misstänker nu att det är/varit fler fel samtidigt.
Signalen till varvräknaren, kommer den direkt från hallgivaren eller via tändmodulen eller databoxen?
Vad tror ni det kan vara? Hallgivaren med för stort glapp i axeln, tändmodulen, tändspolen, databoxen eller jordfel?