940 - mystiskt startproblem
Postat: fre 06 sep 2024, 19:01
Hej,
Jag har en 940 som har börjat bete sig konstigt på sistone.
Efter att den stod stilla i en vecka i slutet av sommaren så startade den inte, trots att startbatteriet nyligen är bytt till ett nytt och trots att indikatorn visade att det var fulladdat. Efter en laddning så startade den utan problem. Dock visades efter detta varningslampan för motorn och efter att ha kollat felkoderna i den lilla dosan så visade den att något var fel med bränsleinsprutet (tror den visade 1-1-2). Jag bytte bränslerelä tidigare i år eftersom bilen länge haft problem med att starta när den var varm, så jag trodde att det kunde ha nåt med det att göra. Varningslampan slocknade sen.
Den senaste tiden så startar bilen i 7 fall av 10. Jag har listat ut att om den inte startar så räcker det med att jag kopplar från batteriet med snabb-brytaren (https://www.amazon.se/dp/B075CK7W3Z) och sen direkt på igen så startar den hur piggt som helst.
Men sedan idag funkar inte längre det tricket lika enkelt. I morse, efter en kall natt, var jag tvungen att ha batteriet frånkopplat i mer än 10 sekunder för att det skulle funka och för en stund sen, efter en väldigt varm dag, så ville den inte starta alls.
Är det någon som ser någon logik i det här?
Jag har en 940 som har börjat bete sig konstigt på sistone.
Efter att den stod stilla i en vecka i slutet av sommaren så startade den inte, trots att startbatteriet nyligen är bytt till ett nytt och trots att indikatorn visade att det var fulladdat. Efter en laddning så startade den utan problem. Dock visades efter detta varningslampan för motorn och efter att ha kollat felkoderna i den lilla dosan så visade den att något var fel med bränsleinsprutet (tror den visade 1-1-2). Jag bytte bränslerelä tidigare i år eftersom bilen länge haft problem med att starta när den var varm, så jag trodde att det kunde ha nåt med det att göra. Varningslampan slocknade sen.
Den senaste tiden så startar bilen i 7 fall av 10. Jag har listat ut att om den inte startar så räcker det med att jag kopplar från batteriet med snabb-brytaren (https://www.amazon.se/dp/B075CK7W3Z) och sen direkt på igen så startar den hur piggt som helst.
Men sedan idag funkar inte längre det tricket lika enkelt. I morse, efter en kall natt, var jag tvungen att ha batteriet frånkopplat i mer än 10 sekunder för att det skulle funka och för en stund sen, efter en väldigt varm dag, så ville den inte starta alls.
Är det någon som ser någon logik i det här?