av Nizzehult - tis 27 aug 2024, 09:15
- tis 27 aug 2024, 09:15
#1587748
Hej. Jag har blivit ägare till en 740 från -86 och det är andra Volvon jag äger i mitt liv av alla 60 bilar jag haft (hade en 245:a -87 för nästan 20 år sen, mycket nöjd med den förutom rosten).
Det är en enkel GL med B230A och manuell 5-växlad låda men den har bara gått ca 21000 mil (kollat historiken, stämmer). Har förgasare och givetvis ingen avgasrening.
En del rost fanns under som behövde åtgärdas innan besiktning och några bromsok hade också beckat ihop så jag fick ta upp och smörja upp dem och även spänna på handbromsen lite. Men nu rullar den! Sjukt billiga ägandekostnader då försäkringen kostar fickpengar men den är kanske inte lika bränslesnål som moderna bilar.
Den startar lätt, motorn spinner fint och den ligger fint efter vägen. Inga missljud i drivlinan eller klonkande när man kör på ojämnheter och den är tyst och fin i kupén.
Har skapligt kunnande om bilar och brukar försöka fixa det mesta själv men jag har inga direkta kunskaper om specifika Volvoproblem så därför tänkte jag att ni kanske kan hjälpa mig.
Jag tar problemen eftersom och börjar med ett av de mera akuta, bromsarna:
Varningslampan för bromsarna lyser numera konstant men bromsarna verkar ändå funka som de ska. Även handbromsen. Bromsvätskebehållaren är full och saknar givare. Den har inte hydraulisk koppling. På denna årsmodell finns det varken ABS eller slitagevarnare och beläggen är rätt fina. Det började med att lampan tändes ibland när man startade den men släcktes senare efter några km körning men nu har den tänts permanent. Jag har testat ett knep som jag hittade i en tråd här: skruva bort avkännaren som sitter på bromsfördelningsblocket, bromsa och sätta tillbaka den igen. Ingen skillnad. Rycker man kabeln slocknar lampan.
Eftersom jag verkar ha full bromsverkan på alla hjul har jag svårt att tro att problemet ligger i huvudcylindern så var ska jag lägga krutet?
Jag fick anmärkning på besiktningen på anliggande broms HF så jag gav oket en smörjomgång till och nu tror jag att jag har fått till det men kan det vara så att om bara ena kolven funkar som den ska i något ok så kan man få denna typ av felindikation eller kan kolven(?) i bromsfördelningsventilen ha fastnat? Vågar man t ex spraya in WD40 där?
Det är en enkel GL med B230A och manuell 5-växlad låda men den har bara gått ca 21000 mil (kollat historiken, stämmer). Har förgasare och givetvis ingen avgasrening.
En del rost fanns under som behövde åtgärdas innan besiktning och några bromsok hade också beckat ihop så jag fick ta upp och smörja upp dem och även spänna på handbromsen lite. Men nu rullar den! Sjukt billiga ägandekostnader då försäkringen kostar fickpengar men den är kanske inte lika bränslesnål som moderna bilar.
Den startar lätt, motorn spinner fint och den ligger fint efter vägen. Inga missljud i drivlinan eller klonkande när man kör på ojämnheter och den är tyst och fin i kupén.
Har skapligt kunnande om bilar och brukar försöka fixa det mesta själv men jag har inga direkta kunskaper om specifika Volvoproblem så därför tänkte jag att ni kanske kan hjälpa mig.
Jag tar problemen eftersom och börjar med ett av de mera akuta, bromsarna:
Varningslampan för bromsarna lyser numera konstant men bromsarna verkar ändå funka som de ska. Även handbromsen. Bromsvätskebehållaren är full och saknar givare. Den har inte hydraulisk koppling. På denna årsmodell finns det varken ABS eller slitagevarnare och beläggen är rätt fina. Det började med att lampan tändes ibland när man startade den men släcktes senare efter några km körning men nu har den tänts permanent. Jag har testat ett knep som jag hittade i en tråd här: skruva bort avkännaren som sitter på bromsfördelningsblocket, bromsa och sätta tillbaka den igen. Ingen skillnad. Rycker man kabeln slocknar lampan.
Eftersom jag verkar ha full bromsverkan på alla hjul har jag svårt att tro att problemet ligger i huvudcylindern så var ska jag lägga krutet?
Jag fick anmärkning på besiktningen på anliggande broms HF så jag gav oket en smörjomgång till och nu tror jag att jag har fått till det men kan det vara så att om bara ena kolven funkar som den ska i något ok så kan man få denna typ av felindikation eller kan kolven(?) i bromsfördelningsventilen ha fastnat? Vågar man t ex spraya in WD40 där?