Sida 1 av 1

Motor går dåligt efter en stund vid kallstart S90 -97

Postat: fre 12 jul 2024, 20:32
av atteatte
Tjenare,

Nu får jag snart grå hår över ett riktigt skumt fel med min S90 som jag brottats med sen förra året, så här kommer en ordentlig uppsats...

Den går på ett väldigt regelbundet sätt dåligt en stund vid nästan varje start. Om man kallstartar får den ett första ryck ungefär 50% från drifttemp, sen vid mer eller mindre varje start, precis när den når 90 grader får den ett andra. Den börjar gå så dåligt i ca 15-30 sekunder att man knappt tar sig framåt, den reagerar mer eller mindre inte på gas, hoppar, hackar och baktänder.
Om jag pumpar gasen lite kan jag få den att ruska ur sig till sist och bara fortsätta köra, om jag har möjlighet att stanna utan att röra gasen kan den däremot fortsätta stå och hacka på tomgång i flera minuter.
Ibland dör den helt, och om jag då i rullning vrider av tändningen och startar igen startar den direkt och går normalt.
Beroende på utetemperatur och hur länge den stått tar det olika lång tid att nå felläget, men det händer alltid vid samma punkter på tempmätaren.

Bilen tänder inte lambdalampan och sätter inga felkoder alls, jag har kollat med ett lånat verkstadsinstrument.
På besiktningen höll jag på att inte ta mig igenom pga. höga värden på förhöjd tomgång, högt CO och vad jag vill minnas som hög lambda, men det kan ha varit låg. HC var perfekt, så katten verkar ju funka trots allt. Ju längre besiktningsmannen gasade, ju värre blev siffrorna. Lyckligtvis var han schysst och gjorde ett omtag och skrev av siffrorna när de var som bäst :-D
Prestandan kan kännas lite svajig och inkonsekvent om vart annat, ibland är den riktigt bitig, ibland känns den riktigt trög och verkar dessutom inte vilja växla ned när man stampar. När man kört 15+ minuter känns det dock som att den går som bäst, och känns då förhållandevis konsekvent.

Bilen har inget avgasläckage vad jag kan hitta, den går så tyst att det är lite frustrerande :-D
Jag har:
Gjort rent var enda jordpunkt enligt Volvos gröna bok, då jag först trodde det var elfel pga. andra problem jag hade med dålig pluskabel till startmotor och generator.
Bytt spruckna tändspolar och båda tändmoduler när jag sen tänkte elektroniken strejkade pga. temperaturväxlingar, haft snarlika fel på mina brukisar.
Testat köra utan luftmassemätare inkopplad, då tänder den lambdalampan men exakt samma fel uppstår, möjligen rent av lite värre. Har även spolat rent denna ordentligt.
Riggat upp dörren i luftfilterboxen och tagit bort slangen från grenröret så den bara suger kalluft, bilen går ändå bara på sommarhalvåret.
Mätt upp att spjällägesgivaren gör vad den ska, även spolat ur den med wd40 då den var full av gammalt vevhusklet.
Sökt och fixat insugs/vakuumläckage till förbannelse, även testat plugga vevhusventilationen och kopplat ur solenoiden till kolkanistern ifall den drog tjuvluft den vägen, ingen förändring.

Min magkänsla säger att det verkar vara när motorstyrningen försöker gå över i closed loop som den får spatt en stund, så frågan är: kan en trasig/slö lambda få den att gå så här dåligt utan att den själv upplever minsta fel, eller är bilen helt enkelt besatt? :-D

Re: Motor går dåligt efter en stund vid kallstart S90 -97

Postat: lör 13 jul 2024, 16:15
av frasse4
Av egen erfarenhet så kan kamsensorn missa en del utan att den sätter felkod. Motronic kan inte köra med enbart impulsgivaren på vevaxeln så den kanske inte samkör värdena så noggrant.

Re: Motor går dåligt efter en stund vid kallstart S90 -97

Postat: lör 13 jul 2024, 20:53
av atteatte
Jag skulle inte säga att den misständer regelbundet förutom när den har sitt ryck, så jag vet inte om kamsensorn är boven, men det ska väl inte uteslutas.

I vilket fall har jag har lyckats låna min kompis verkstadsdator igen och har varit ute och kört lite och grafat upp lambdorna för skojs skull.
Lambdan innan katten verkar inte svaja som den borde utan ligger slickad på ca 0,44V vid cruise, dippar ner lite när man släpper på gasen och gasar hårt, men går aldrig över 0,5V förutom någon enstaka spik till 0,6V.

Lambdan efter katten dippar ner ibland när man släpper gasen och rullar, men ligger oftast stadigt på runt 0,86V. Från vad jag lyckats googla fram ska lambdan efter katten visa motsatt förhållande till den innan katten, och 0,86V indikerar i vanliga fall att den går fett, men borde i detta fall indikera att bilen går snålt, vilket känns som det stämmer överens med hur bilen upplevs. Dvs. förutom när den har tokspelet känns prestandan lite seg, ibland tvekar den lite vid snabbt gaspådrag. Det skulle ju även ge bilprovningen rätt i att lambdan var rätt åt pipan.

I morgon när bilen är helt kall igen ska jag testa koppla ur lambdan innan katten. Beter den sig normalare då känns det väl som att det kan vara boven trots allt.

Re: Motor går dåligt efter en stund vid kallstart S90 -97

Postat: tor 18 jul 2024, 21:54
av atteatte
Kan säga att det var lambdan som var felet. Med den urkopplad gick bilen normalt, så jag beställde en ny Bosch.
Har dock inte lyckats byta den, då den sitter som berget, men efter mitt våldande började den gamla fungera. Bilen går nu normalt och har bättre prestanda än vad jag kan minnas.

Jag höll på och värmde och kylde i säkert en timme och tog i så lambdahylsan jag köpt gick från 22 till 23mm innan jag gav upp. När jag sen körde hem pluggade jag i datorn av ren nyfikenhet, och då beslutade sig den gamla lambdan att börja fungera...

Får se hur länge den fortsätter fungera och kolla om någon verkstad med acetylenbrännare eller dylikt kan få loss den och byta åt mig :-D