Sida 1 av 1
Volvo 940 b230fk pendlade laddtryck
Postat: mån 24 jun 2024, 15:15
av 37jim13
Tja, har en 945 med b230fk med original 13c, ställt upp laddtrycket till 0,5 men märker att ibland blir de 0,5 och ibland går den upp till 0,5 men dippar direkt ner till typ 0,3 bar.
Har chippade boxar och Biltemas laddtryck styrning.
Är det turbon som är slut?
Re: Volvo 940 b230fk pendlade laddtryck
Postat: mån 24 jun 2024, 15:53
av White
Ofta orkar inte wastegate klockan hålla emot det ökade laddet på FK motorerna. Det man kan göra är
att testa lägga brickor emellan fästet till klockan och turbon, men det blir ändå inte jättebra. Det bästa
är att köpa en ställbar klocka. Sedan är "pysventiler" á la Biltema ingen bra lösning om man vill ha
stabilt laddtryck.
Re: Volvo 940 b230fk pendlade laddtryck
Postat: mån 24 jun 2024, 16:41
av 37jim13
White skrev: ↑mån 24 jun 2024, 15:53
Ofta orkar inte wastegate klockan hålla emot det ökade laddet på FK motorerna. Det man kan göra är
att testa lägga brickor emellan fästet till klockan och turbon, men det blir ändå inte jättebra. Det bästa
är att köpa en ställbar klocka. Sedan är "pysventiler" á la Biltema ingen bra lösning om man vill ha
stabilt laddtryck.
Hört att man se till att wgn inte öppnar sig alls o sen reglera trycket med ”pysventilen”
Re: Volvo 940 b230fk pendlade laddtryck
Postat: mån 24 jun 2024, 17:46
av White
37jim13 skrev:White skrev: ↑mån 24 jun 2024, 15:53
Ofta orkar inte wastegate klockan hålla emot det ökade laddet på FK motorerna. Det man kan göra är
att testa lägga brickor emellan fästet till klockan och turbon, men det blir ändå inte jättebra. Det bästa
är att köpa en ställbar klocka. Sedan är "pysventiler" á la Biltema ingen bra lösning om man vill ha
stabilt laddtryck.
Hört att man se till att wgn inte öppnar sig alls o sen reglera trycket med ”pysventilen”
Absolut INTE!!!
Wastegaten måste kunna öppna sig!
Re: Volvo 940 b230fk pendlade laddtryck
Postat: tis 25 jun 2024, 01:53
av Marlboroman
37jim13 skrev:Hört att man se till att wgn inte öppnar sig alls o sen reglera trycket med ”pysventilen”
Inte med den wastegate du har. För att kunna köra med mottrycksstyrning så lär man ha en wastegate med 2 anslutningar så du kan lägga tryck på båda sidor av membranet.
Re: Volvo 940 b230fk pendlade laddtryck
Postat: tis 25 jun 2024, 02:18
av White
Marlboroman skrev:37jim13 skrev:Hört att man se till att wgn inte öppnar sig alls o sen reglera trycket med ”pysventilen”
Inte med den wastegate du har. För att kunna köra med mottrycksstyrning så lär man ha en wastegate med 2 anslutningar så du kan lägga tryck på båda sidor av membranet.
Här är en:
https://www.streetpower.se/intern-waste ... rsal-.html