Sida 1 av 3
Kamrem går snett S90 -97
Postat: sön 23 jun 2024, 21:41
av atteatte
Tjenare,
Köpte för strax ett år sen en S90 -97 av en säljare som visat sig knappast vara den ärligaste jag mött.
Har gått på en rätt ordentlig laddning fel som jag betar av. Det jobbigaste av dem alla är dock att kamremmen, som är nybytt med rullar och vattenpump, börjat gå snett efter inte ens 1000 mil.
Jag kollade kamremmen strax efter jag köpt bilen, och då gick den där den skulle, men jag upptäckte innan vinterförvaring att remmen börjat skava mot skyddskåpan, går ca 2mm utanför kanten på kamdreven och vandrar oregelbundet någon mm i sidled med motorn igång. Har känt på var enda bult för spännare och löphjul och allt sitter som det ska, så jag tänkte att jag får väl byta hela kamremskittet igen för säkerhets skull, bra mycket billigare än en rasad motor.
Det jag undrar är om någon annan stött på något liknande pga. att hydraulspännaren (som inte verkar ingå i kamremskit?) blivit slapp (den ser lite blöt ut runt toppen), eller något annat problem? Måndagsex till kamrem?
Re: Kamrem går snett S90 -97
Postat: mån 24 jun 2024, 08:56
av MartinS
Min kamrem bytte position på kamdreven när jag bytte allt, det är inget av remmen som är utanför dreven men den har bara någon mm till godo, innan bytet låg allt väldigt centrerat på dreven. En kuggrem letar sig till högsta punkten, så antagligen är något drev lite vinklat, antar jag.
Om spännaren läcker är det nog klokt att byta den, jag bytte min då den fuktade lite, en Aisin (sitter original) kostade cirka tusenlappen hos de stora tyska leverantörerna.
Re: Kamrem går snett S90 -97
Postat: mån 24 jun 2024, 11:59
av atteatte
Hm ja, Aisin står det på den som sitter, och den ser som sagt inte ny ut, så den är väl 27 år gammal vid det här laget. Det enda som verkar ingå i "kitten" är den här lilla skyddsbrickan i nylon som påstås ska förhindra totalras, så det är väl det enda som lagts till på min.
Men du säger att remmen klättrar åt det håll det är högst, så om jag förstår det rätt borde i så fall remmen vandra in mot motorn om något hjul "gett med sig inåt" i riktningen remmen är spänd, om du fattar vad jag menar? För mig har remmen vandrat utåt, vilket ju då känns grymt skumt att det bara skulle hända av sig själv utan att något remhjul blivit bänt utåt?
Re: Kamrem går snett S90 -97
Postat: tis 25 jun 2024, 08:16
av MartinS
Jag håller med, det känns troligare att remmen klättrar inåt om något lager börjar ge sig.
Det enda som kan flexa är spännrullearmen, kanske kan en sliten bussning till spännrullearmen kunna vika spännrullen aningen inåt så det blir större i ytterkant? Långsökt spekulation...
Jag skulle ha tagit av remmen och känt på hjulen, mätt eventuell lutning om möjligt.
Re: Kamrem går snett S90 -97
Postat: tis 25 jun 2024, 18:14
av atteatte
Jag har försökt rucka på själva spännrullearmen, men den rör sig inte mycket alls med remmen på, som sagt är den nästan ny.
En liten iakttagelse jag gjorde när jag satt och kollade noga på alla biler jag tagit är att remmen verkar vara lite "skålad", främst på motorsidan så att säga, som att den skulle ha aningen större diameter på insidan, det borde ju kunna ha samma effekt som ett snett hjul. Frågan är om kanske något läckage vid vevaxeltätningen kan få remmen att sträcka sig på sidan närmst det eventuella läckaget? Försökte googla på saken, men det blir bara massa resultat om moderna Fordar med oljedränkta kamremmar.
Jag ska kolla lite mer vid tillfälle. Bilen står hos en polare och måste gå flytta på, så det gäller att det går stoppa tillbaks allt vid dagens slut

Lutar väl åt att bara köpa allt nytt, men tillgängligheten är sådär minst sagt, så blir väl att köpa spännare på Autodoc och resten på Vparts....
Re: Kamrem går snett S90 -97
Postat: tis 25 jun 2024, 19:21
av MartinS
Det kan ju läcka uppe vid kamaxeltätningarna också, det gjorde det på min så jag fick byta packboxar där. Men jag tror inte det skulle påverka remmen.
När jag bytte allt på min fick jag inte tag i en ny spännare, fick nöja mig med ett nytt hjul som jag monterade på den gamla armen, så bussningen är "begagnad" för mig.
INA eller Gates-prylar från autodoc/Trodo etc. är nog ett bättre val än från Vparts vilka oftast säljer ProParts, vilket är sådär enligt min erfarenhet. Annars kan jag rekommendera
https://www.motointegrator.de/ om du står ut med översättning i webbläsaren, ibland har de galet låga priser, men lite högre frakt.
Re: Kamrem går snett S90 -97
Postat: tis 25 jun 2024, 20:13
av atteatte
Kamaxeltätningarna är det snustorrt kring faktiskt, däremot är det lite grisigt längre ner på motorn. Den är ju dock 27 år gammal, så svårt att säga över hur lång tid skiten samlats och var den kommer från.
Jag hade gärna bytt hela armen till spännaren, då antingen jag själv när jag kände på det, eller föregående ägare, varit lite hårdhänt. Bulten går bara runt runt när jag drar åt muttern, antar att bulten är pressad i armen.
Helst av allt hade jag ju köpt ett kamremskit av schysst fabrikat på Autodoc, då de hade Aisin-spännare i lager, det såg dock glest ut på lagret vad gällde resten. Skruvat, där jag köpt massa grejer till min gamla brukis-VW, har kamremskit för 750 spänn, men det känns läskigt billigt samt att de bara har spännaren från Febi. Ska ta en titt på sidan du länkade, om de har nåt av värde i lager.
Få se hur mina tändspolar från Vparts håller dårå. Har nåt helt galet tändfel i någon minut precis när bilen når 90 grader, bilen går typ på 3 burkar, baktänder och har sig, sen när den hostat ur sig går den normalt igen. Bytte dem som en del i felsökning då samtliga OEM var spruckna och Vparts var de enda som hade nåt att sälja vid tillfället, gjorde dock ingen skillnad....
Re: Kamrem går snett S90 -97
Postat: ons 26 jun 2024, 09:21
av MartinS
Du måste ta bort hela spännaren inkl. hjul för att byta hjulet så du kommer åt att hålla emot skruven på baksidan, för jag antar att det är den muttern du menar som bara snurrar?
Det är svårt att köpa en hel spännare, inkl. arm. Men skruvat verkar ha någon, dock okänt märke.
https://www.skruvat.se/Spannrulle-kamrem-P12338.aspx
Jag såg nu att
https://www.motointegrator.de/ inte hade mycket till dessa bilar, men annars är dom väldigt billiga.
Re: Kamrem går snett S90 -97
Postat: ons 26 jun 2024, 12:44
av atteatte
Precis, det är muttern som håller hjulet på armen som snurrar. Ska väl se till att ta isär allt och kolla så det inte bara är att det hjulet som sitter löst innan jag går lös på beställaknappen.
Min idé med att köpa den "modernaste" rwd som Volvo tillverkat kommer tillbaka som en käftsmäll när man ska hitta alla delar som inte sitter på de vanliga 940
Du som också kör S90 har säkert märkt att delar till bakvagnen är ungefär lika vanliga som ärliga politiker, hoppas nivomaterna håller för evigt

Re: Kamrem går snett S90 -97
Postat: ons 26 jun 2024, 14:03
av Lucif3r
Har man en väldigt smal fast nyckel så kan det gå att få bort hjulet utan att lossa spännaren men.. Vafan, den sitter ju bara med 1 bult så går ju fortare att skruva loss den och "göra rätt".
Ett tips är att kolla motordelar till 85x70. Det är i princip samma motor minus 1 cylinder, plus att 960 har separata tändspolar medans 85x70 har fördelare(dom modeller som är relevanta för 960). 85x70 finns det (än så länge) gott om delar till, och oftast faktiskt billigare än "960"-versionen

I ett fall på 7/940(stel axel) är det t ex många hundringar billigare att köpa bak-ok till en 85x70 och slänga på istället för att köpa "7/940" oken. Dock måste bägge bytas då, då kolvarna är pyttelite mindre än till 7/940.
Bakaxeln är såklart tämligen unik för 960, och är tämligen svår att hitta delar till... Precis samma "problem" som 85x70 AWD har. Nivåmaterna finns det lösning på dock, men kostar en skaplig slant...(ca 8000 sist jag tittade, för flera år sedan)