Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av sjod
#1580989
Den gick av vid kabeln. Det sitter också en avbruten skruv i den nu. Själva sensorn verkar sitta hårt, roterar inte.

Är det säkert att borra ur den? Eller finns det något bättre?
001a.png
001a.png (5.54 MiB) Visad 1090 gånger
001b.png
001b.png (5.54 MiB) Visad 1090 gånger
002.png
002.png (5.43 MiB) Visad 1090 gånger
Senast redigerad av 1 sjod, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1581045
Om du kan och har möjlighet att "ta ner" växellådan så sitter fästet för givaren med dom 2 skruvar som syns på bilderna. Jag bytte givaren i "förebyggande syfte" när jag bytte koppling för några år sedan. Busenkelt när man kommer åt ordentligt.....
av sjod
#1581887
lennarte skrev:Om du kan och har möjlighet att "ta ner" växellådan så sitter fästet för givaren med dom 2 skruvar som syns på bilderna. Jag bytte givaren i "förebyggande syfte" när jag bytte koppling för några år sedan. Busenkelt när man kommer åt ordentligt.....
Det vore ju enklast. Men har ingen lyft eller grop än tyvärr.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1581983
Har inte jag heller. Bytte koppling på infarten för något år sedan. 4 bockar och en garagedomkraft. Ligger fler bilder på denna sida.
IMG_20201012_152221.jpg
IMG_20201012_152221.jpg (3.5 MiB) Visad 889 gånger
IMG_20201012_152431.jpg
IMG_20201012_152431.jpg (4.22 MiB) Visad 889 gånger
av sjod
#1584878
lennarte skrev:Har inte jag heller. Bytte koppling på infarten för något år sedan. 4 bockar och en garagedomkraft.
Samma här. Det var minst sagt bökigt att krypa på backen med växellådan.
av sjod
#1584881
sjod skrev:Den gick av vid kabeln. Det sitter också en avbruten skruv i den nu. Själva sensorn verkar sitta hårt, roterar inte.

Är det säkert att borra ur den? Eller finns det något bättre?
Lyckades inte borra ur givaren, det var för trångt med maskinen för att hitta en bra vinkel.

Löste det genom att värma upp en liten och en medium plattmejsel och smälta plasten så att det gick att pilla ur skruven och centrummetallen som sitter dom första ca 50%.

Sedan smälte jag nära sidorna i hålet tills det gick att rotera resterna av givaren, smorde in den med 5-56 och bände ut den med mejslarna. Tejpade för öppningarna brevid så inget trillade ned och blåste ur emellanåt.

Det gick något långsamt, men det löste problemet och blev bra.
brannare.jpg
brannare.jpg (19.59 KiB) Visad 652 gånger
mejsel.jpg
mejsel.jpg (7.73 KiB) Visad 652 gånger

Jag testade att flytta byta plats på ett par[…]

Frågor om bränslepumpen V70-02a

Jag funderar på att ersätta själva[…]

Ute i motorrummet sitter en led (kommer inte ih&ar[…]

Vi som beställt EX90

Idag har jag äntligen provkört EX90 f&[…]