Sida 1 av 1

Volvo 740 GLE B230E startar ej/svårstartad kall (LÖST)

Postat: fre 07 jun 2024, 09:03
av volvobil123
Hej igen! Jag gör ett sista försök och frågar proffsen om ni kan hjälpa mig förstå varför min 740 GLE B230E inte startar. För en månad sedan så var den svårstartad men när bilen väl startade och blev varm så gick den bra och jag kunde starta och stänga av bilen hej vilt. Jag vrider och gnuggar tändningen men bilen vill inte starta nu längre. Antingen ett jättestort fel eller något löjligt. Bilen startar inte heller med startgas i luftburken….bilen har stått i garaget hela vintern 2023-2024 med en startning en gång per månad.

Följande delar är bytt till nya och när:

Bilbatteri april 2024

Rotor, fördelarlock, tändkablar och tändstift maj 2024. (Tändspolen är endast 2 år gammal).

Tändmodul maj 2024

Bränslefilter under bilen maj 2024

(Bränslepump under bilen fungerar, tog lös och kontrollerade mha elkablar på batteriet)

Bränslepumpsrelä december 2023

Bränslepump+filter i tanken december 2023

Tillsatsluftventil / tillsatsluftlid december 2023

Flammskydd + flammskyddsnippel september 2022

Oljefälla september 2022


Med dessa kort på bordet, vad kan vara fel ? Är det kallstartsventilen som är paj? Det är förövrigt också en del som inte går att få tag på ny längre…eller använder bilen bara den när det är jättekallt ute ?

Mvh

Re: Volvo 740 GLE B230E startar ej/svårstartad kall

Postat: fre 07 jun 2024, 14:12
av lennarte
Först, kallstartventilen öppnar med signal från termotid kontakten. På nyare (inte K-Jet) funkar kallstartventilen bara under -12° - -15°. På K-Jet är det en del av choken tillsammans med termotid kontakten, tillsatsluftslid sliden och styrtrycksventilen. Ju lägre bränsletryck desto mer bränsle får motorn.

Lite onödigt vetande, har en utombords motor Suzuki DF90 (4-takt). Den är nu 23 år gammal med ett elektroniskt tänd och bränslesystem med sekventiell insprutning (typ Motronic). Varje höst när jag kör den på kran vatten (Västkusten) då kör jag den på 4% oljeblandad bensin (20 - 30 min) låter och den gå tills den stannar (tar bort bränsleslangen) och tömmer ut det sista från insputningen. På våren startar jag motorn på samma oljeblandade bensin. Varmkör den (20 - 30 min) och byter sedan till båtens bränsletank. Detta har fungerat i alla år, motorn bara går och går trots att vi kör otroligt lite med den (400 tim. på 23 år). Snabbt räknat, 1,5 tim i veckan dom 3 månader den ligger i vatten. Vi körde mer förr, i fjor körde vi en timme på hela säsongen. Men det var samma "service prosedur" ändå, dock bytte jag inte motoroljan i höstas

Re: Volvo 740 GLE B230E startar ej/svårstartad kall

Postat: mån 10 jun 2024, 10:47
av volvobil123
Hittade felet, trasig bränslefördelare dvs den släppte in iväg bensin till spridarna ? men bytte den och nu funkar bilen!.

Re: Volvo 740 GLE B230E startar ej/svårstartad kall (LÖST)

Postat: tis 11 jun 2024, 06:58
av lennarte
Var det skivan som kärvade?. Den ska spruta hela tiden, K i K-Jetronic står för kontinuerlig. Men när skivan är i 0-läge (motorn står still) ska det inte spruta något. Först när motorn går runt (skivan börjat röra sig) ska det börja spruta in bränsle.