Sida 1 av 1

Frågor gällande motorbyte i Volvo 740 till B6304F

Postat: fre 31 maj 2024, 08:12
av Hugo768
Hej!
Har köpt en B6304F på auktion, dvs. raka sexan som satt i Volvo 960 mellan 1991-1995 som ska stoppas i en 740.
Första gången jag gör ett motorbyte så har några frågor innan projektet ska dras igång.

Motorn kom dock utan en del el, med automatlåda och utan svänghjul.

Tanken är såklart att sätta på en manuell låda, till en början en M90 till vitmotorerna. Tips på svänghjul och koppling vore därför tacksamt.

Men hur blir det med elen? Har bara den delen av styrsystemet som sitter på motorn, inte den andra delen av härvan på vilken bland annat styrboxarna och luftmassemätaren sitter. Smidigast blir nog att hitta en 960 på en skrot och plocka allt som behövs. Men eftersom jag ska byta till manuell, kan jag då ta resterande härvan till en automat, använda automatstyrboxen till motorn, klippa bort styrboxen till växellådan, och visst är det en startspärr som lär kopplas förbi? Eller fanns manuella styrsystem till Motronic 1.8 så jag istället ska försöka få tag på en sån härva?

Har dessutom hört att det funnits ett kit för att kunna sätta på den bredare kamremmen som kom på nyare motorer, någon som vet om dessa går att få tag på?

Blev en del frågor, men alla tips, och erfarenheter från liknande projekt är välkomna.
// Hugo

Re: Frågor gällande motorbyte i Volvo 740 till B6304F

Postat: fre 31 maj 2024, 08:37
av MartinS
Eftersom den motorn inte fanns med manuell låda får du ta styrbox från en automat, så enkelt var det valet:)

Vad som behöver göras för att konvertera till manuell vet jag inte, men jag kan inte tänka mig att motor och låda interagerade så där värst mycket med varandra på 90-talet. Jag skulle ha kikat lite i elscheman om jag var du, det kan ju finnas en startspätt att lådan måste va i P för att kunna starta motorn eller liknande enklare saker som behöver åtgärdas.

Re: Frågor gällande motorbyte i Volvo 740 till B6304F

Postat: fre 31 maj 2024, 13:47
av Lucif3r
Motronic4.4 är ju det systemet du vill ha, det går t om programmera/mappa själv, om man har den kunskapen :)

MEN............ Motronic4.4 har startspärr i boxen...... Så... då måste du jaga reda på ett immo-system med tillhörande nyckel också.

Re: Frågor gällande motorbyte i Volvo 740 till B6304F

Postat: fre 31 maj 2024, 16:56
av frasse4
Motronic 1.8 tom. Årsmodell -94 finns inte med startspärr i boxen vad jag vet. Vet du vilken årsmodell det är på motorn? Det byttes till bredare kamrem i två omgångar.

Re: Frågor gällande motorbyte i Volvo 740 till B6304F

Postat: fre 31 maj 2024, 19:03
av Hugo768
Lucif3r skrev: fre 31 maj 2024, 13:47 Motronic4.4 är ju det systemet du vill ha, det går t om programmera/mappa själv, om man har den kunskapen :)

MEN............ Motronic4.4 har startspärr i boxen...... Så... då måste du jaga reda på ett immo-system med tillhörande nyckel också.
Det lät ju spännande, funderade på om man skulle byta till Maxxecu, men ett byte till Motronic 4.4 skulle ju vara ett alternativ isåfall. Men startspärren är ju ett problem dock…

Re: Frågor gällande motorbyte i Volvo 740 till B6304F

Postat: fre 31 maj 2024, 19:10
av Hugo768
frasse4 skrev: fre 31 maj 2024, 16:56 Motronic 1.8 tom. Årsmodell -94 finns inte med startspärr i boxen vad jag vet. Vet du vilken årsmodell det är på motorn? Det byttes till bredare kamrem i två omgångar.
Som sagt, köpte motorn på auktion. Den kom tydligen från Volvos motorlabb och jag vet inte mer än att den är från någon gång mellan 1991 och 1995. Kan däremot nämna att det är den på 204 hk och bör väl därför ha Motronic 1.8. Men om man får tag i ett från -94 så är ju startspärren ett problem mindre. Har du någon koll på hur systemet reagerar om man kopplar bort boxen till automatlåda utöver att man kanske får koppla förbi någon p-spärr vid start?

Re: Frågor gällande motorbyte i Volvo 740 till B6304F

Postat: fre 31 maj 2024, 19:41
av frasse4
Du kan mäta bredden på kamremmen och jämföra med Skruvat, ska finnas tre bredder en för 91-93, en för 94-95 och en >96 tror jag.

Jag tror inte ECU och TCU utbyter någon information. Möjligen om ECU tar hastighet via TCU. På 850 som har liknande styrsystem så får både ECU och TCU hastighetssignal från instrumenthuset. På 850 Turbo ger TCU en signal till ECU att släppa laddtrycket vid växling, men jag tror det helt enkelt är att den sätter 5V på en kabel och ECU svarar med 5V på en annan för konfirmering. Så ingen datakommunikation i den meningen . Det är trots allt den första bilen med elektronisk växellåda som Volvo använde

Re: Frågor gällande motorbyte i Volvo 740 till B6304F

Postat: fre 31 maj 2024, 20:19
av Hugo768
frasse4 skrev: fre 31 maj 2024, 19:41 Du kan mäta bredden på kamremmen och jämföra med Skruvat, ska finnas tre bredder en för 91-93, en för 94-95 och en >96 tror jag.

Jag tror inte ECU och TCU utbyter någon information. Möjligen om ECU tar hastighet via TCU. På 850 som har liknande styrsystem så får både ECU och TCU hastighetssignal från instrumenthuset. På 850 Turbo ger TCU en signal till ECU att släppa laddtrycket vid växling, men jag tror det helt enkelt är att den sätter 5V på en kabel och ECU svarar med 5V på en annan för konfirmering. Så ingen datakommunikation i den meningen Bild. Det är trots allt den första bilen med elektronisk växellåda som Volvo använde
Får luska lite mer angående kamremmen. Men tack för svaret gällande styrboxarna, känns nog som att elen och växellådsbytet kan lösa sig ändå. Får leta reda på något elschema där man kan se vilka inputs ECU:n behöver.

Det ska nog lösa sig, men funderar på integreringen av motorns elsystem och bilens el. Om motorn får plus, minus och eventuella inputs, fungerar då styrsystemet till motor utan inflytande från bilens elsystem. Sen kan jag bara rensa bilens motorhärva så att lysen och spolargrejer etc. blir kvar?

Re: Frågor gällande motorbyte i Volvo 740 till B6304F

Postat: fre 31 maj 2024, 21:13
av Lucif3r
frasse4 skrev:Motronic 1.8 tom. Årsmodell -94 finns inte med startspärr i boxen vad jag vet. Vet du vilken årsmodell det är på motorn? Det byttes till bredare kamrem i två omgångar.
Startspärr i boxen infördes -96, i samband med Motronic4.4-införandet... Så, jag känner mig rätt säker på att M1.8 aldrig hade startspärr i sig :) Dom enda 2 system som så att säga retroaktivt fick startspärr i boxen var Motronic4.3 och Fenix5.2... Och på sätt och vis LH2.4 också iofs...
Nåja, startspärr i boxen kom iaf -96, så -95or ska vara lugnt också :-)