av OlaSvenssonVolvo - tor 02 maj 2024, 17:14
- tor 02 maj 2024, 17:14
#1577651
Hej, Nu har jag i 1,5 år försökt få Volvon att gå ordentligt men inte lyckats. Men det ska ju gå att hitta felet.
Den som kommer med ett råd eller tips som gör att jag hittar felet och så att bilen att gå ordentlig, får därför 1000kr i dusör.
Bilen är en Volvo 945 från 1992 med B230F motor, med LH Jetronic 2.4 bränslesystem och EZ-116K tändsystem. Alltså en helt vanlig volvo 940. Den är inte trimmad, ombyggd eller liknande och har inte EGR system. Den har gått ca 700 000km. Det sitter 1993 kombiinstrument i, eftersom alla 91-92 går sönder.
Felet startade på en långtur för 1,5 år sedan. Då började motorn misstända och ganska fort tändes lambdasondlampan. Misstänkte luftmassemätaren och köpte en på biltema. Nollställde hjärnan men det ändrade inget. Bytte därefter lamdasonden och det gjorde ingen skillnad.
Tänkte så att felet berodde på dålig tändning. Tändkablarn var gamla och fördelarlock och rotor var slitna. Så jag bytte tändstift, tändkablar, rotor och fördelare. Först till biltema och så till nya Bosch original. Bilen gick helt klart bättre med nya tänddelar men det var inte det egentliga felet.
Felkodsläsaren blev renoverad men gav bara felet för lambdasond, vilket var uppenbart.
Tänkte att det berodde på bränsletillförseln, och konstaterade att tankpumpen inte fungerade men huvudpumpen surrade fint. Bytte tankpump och alla slangklämmor mm. Nu kunde man köra bilen längre ner på tanken men det var inte det som var felet. Bilen gick då att köra men sotade ner tändstiften efter någon mil och ville då inte tända.
Senare bytte jag också filter och huvudpump under bilen och nya slangar där och slangklämmor. Det gjorde ingen skillnad. Testade så att byta BTR bränsletrycksregulatorn och köpte en bränsletrycksmätare för att mäta bränsletrycket och det är helt fint och byte av BTR från en reservdelsbil gjorde ingen skillnad.
De två jordpunkterna på insugsgrenröret är ju väldigt viktiga och de har blivit undersökta och kontrollmäta flera gånger. Det är god kontakt här.
Gjorde kompressionsprov på motorn och värdena var fina, men minns inte längre de exakta värdena
Motorn läckte en del motorolja ut på sidan av motorn från toppackningen och tänkte att det kanske läckte in i motorn och gjorde att tändstiften blev nersmorda och så blev det tändfel. Därför blev toppen renoverad. Nya packningar, honade ventiler, rengjord från sot, nya ventiltätningar. Då bytte jag också kamremmen och byte vevhusventilationen (ny från VP parts) Bytte också till nya plastkåpor runt kamremmen. Bytte också avgasgrenröret som hade en spricka för tänkte att det kanske läckte och att lambda regleringen blev fel. Kontrollerande också avgassystemet före katalysatorn för läckage. Det gjorde ingen skillnad och nu ville bilen inte gå alls.
Dubbel och trippelkollade att kamremmen var korrekt så att den inte hade blivit felmonterad eller hoppat en tand men allt var rätt.
Minns inte om det var före eller efter men bytte positionsgivaren på svänghjulskåpan men det gjorde ingen skillnad.
Provade att kontrollmäta tempgivare samt så byta den. Bytte tändförstärkaren, bränslereläet eller egentligen huvudreläet, radioavstörningsreläet och knacksensorn. Det gjorde ingen skillnad.
Provade att byta insprutarna men det gjorde ingen skillnad. De klickar också fint när man kör testprogram via felkodsläsaren.
Bränslehjärnan för LH jetronic 2.4 går ju aldrig sönder men skaffade en ny från skrotad bil men samma modellnummer Bosch 0 280 000 935. Det gjorde ingen skillnad. Fick så tag på en tändhjärna till EZ-116K med samma nummer 0 227 400 196 men det gjorde ingen skillnad.
Kontrollerande alla jordpunkter och mätte upp alla kablar för att se så att det inte är kabelbrott men ingen fel. Har nu kontrollmät alla kablar och använt en 10w12volt glödlampa för att med ett 12volt batteri köra ström igenom alla viktiga kablar så att att det inte är nästan brott. Multimetern kör ju bara en svag ström igenom när. man mäter resistans. Men det är god kontakt i alla kablar och bra kontakt till jord.
Fick så äntligen tag på volvos originala gröna handböcker. Följde den för tändsystemet och har satt mig in i hur det fungerar och har följt hela felsökningsavsnittet för EZ-116K utan att hitta något fel. Läste den original Volvo verkstadshandbok för LH jetronic 2.4 bränslesystemet och har följt hela schemat för felsökning men inte hittat något fel.
Så köpte jag ett oscilloskop för att kunna läsa signaler från olika givare, datorn och tändförstärkare. Mätte först signalen från positionsgivaren som ju inte går att se eller kontrollera med en multimeter. Signalen är helt fin. Mätte så signalen ut från datorn till tändförstärkaren och den är helt fin. Mätte signalen från tändförstärkaren till tändspolen och den såg inte så fin ut. Tänkte att nu har jag hittat felet. Men när jag bytte från den nya Biltema tändförstärkaren tillbaka till den över 30 år gamla original Bosch så var signalen helt fin... Har också provat att byta tändspolen från original Bosch till ny Biltema till original bosch från en bil som gick bra och tillbaka till bosch som satt i bilen och det gjorde ingen skillnad.
Felet har blivit lite värre efterhand men de gånger bilen inte har velat gå alls så har de berott på att tändstiften har varit dåliga.
Luftmassemätaren har bytts först till ny biltema och så till original Bosch och så till Bosch från en bil som fungerade fint. Det gör ingen skillnad. Jag har också kontrollmät alla signaler, jord och matning till och från LMM och det är inga fel att hitta.
Har testkört och rengjort tomgångsmotorn, testat gaslägesgivaren. Sett efter att det inte är musbo eller likande i luftslangar eller filters, bytt luftfilter och sökt efter läckage på insug med hjälp av startspray. Men inga fel där.
För någon månad sedan bytte jag all bensin för att den kanske var dålig men det gjorde ingen skillnad med ny bensin.
Jag startade bilen idag. Först nollställde jag hjärnan och rensade tändstiften. Bilen startar då fint och går jämt, det går fint att varva upp den. Den startar så fort med lite bludder och så efter någon minut tänds lambdalampan. Jag tog inte ut tändstiften nu men tidigare så är då tändstiften blöta av bensin när man tar ut de. Sotiga och svarta var de när jag tog ut de idag före start.
Bilen är i ganska bra skick, nästan all rost är fixad, framvagnen är renoverad. Jag har egentligen inte lust att byta till en annan bil och det ska ju gå att hitta felet på en 940. Det kan vara fler saker jag har testat eller sett på som jag har glömt att skriva. Det är 3-4 bilmekaniker eller vana volvoskruvare som har sett på bilen och försökt hitta felet men ingen som har lyckats. Så den som kan komma på vad som är fel med bilen får 1000kr i dusör.
Någon som har erfarenhet eller ideer, jag ska prova, mäta eller byta.
Mvh Ola Svensson
Bara för att förtydliga. Alla som kommer med förslag till fel får inte 1000kr. Den som kommer med råd så som "jag tror det är fel på X" " Det borde vara kabelbrott på X" och när jag testar det eller byter den komponenten och bilen går som den ska, den får 1000kr.
Den som kommer med ett råd eller tips som gör att jag hittar felet och så att bilen att gå ordentlig, får därför 1000kr i dusör.
Bilen är en Volvo 945 från 1992 med B230F motor, med LH Jetronic 2.4 bränslesystem och EZ-116K tändsystem. Alltså en helt vanlig volvo 940. Den är inte trimmad, ombyggd eller liknande och har inte EGR system. Den har gått ca 700 000km. Det sitter 1993 kombiinstrument i, eftersom alla 91-92 går sönder.
Felet startade på en långtur för 1,5 år sedan. Då började motorn misstända och ganska fort tändes lambdasondlampan. Misstänkte luftmassemätaren och köpte en på biltema. Nollställde hjärnan men det ändrade inget. Bytte därefter lamdasonden och det gjorde ingen skillnad.
Tänkte så att felet berodde på dålig tändning. Tändkablarn var gamla och fördelarlock och rotor var slitna. Så jag bytte tändstift, tändkablar, rotor och fördelare. Först till biltema och så till nya Bosch original. Bilen gick helt klart bättre med nya tänddelar men det var inte det egentliga felet.
Felkodsläsaren blev renoverad men gav bara felet för lambdasond, vilket var uppenbart.
Tänkte att det berodde på bränsletillförseln, och konstaterade att tankpumpen inte fungerade men huvudpumpen surrade fint. Bytte tankpump och alla slangklämmor mm. Nu kunde man köra bilen längre ner på tanken men det var inte det som var felet. Bilen gick då att köra men sotade ner tändstiften efter någon mil och ville då inte tända.
Senare bytte jag också filter och huvudpump under bilen och nya slangar där och slangklämmor. Det gjorde ingen skillnad. Testade så att byta BTR bränsletrycksregulatorn och köpte en bränsletrycksmätare för att mäta bränsletrycket och det är helt fint och byte av BTR från en reservdelsbil gjorde ingen skillnad.
De två jordpunkterna på insugsgrenröret är ju väldigt viktiga och de har blivit undersökta och kontrollmäta flera gånger. Det är god kontakt här.
Gjorde kompressionsprov på motorn och värdena var fina, men minns inte längre de exakta värdena
Motorn läckte en del motorolja ut på sidan av motorn från toppackningen och tänkte att det kanske läckte in i motorn och gjorde att tändstiften blev nersmorda och så blev det tändfel. Därför blev toppen renoverad. Nya packningar, honade ventiler, rengjord från sot, nya ventiltätningar. Då bytte jag också kamremmen och byte vevhusventilationen (ny från VP parts) Bytte också till nya plastkåpor runt kamremmen. Bytte också avgasgrenröret som hade en spricka för tänkte att det kanske läckte och att lambda regleringen blev fel. Kontrollerande också avgassystemet före katalysatorn för läckage. Det gjorde ingen skillnad och nu ville bilen inte gå alls.
Dubbel och trippelkollade att kamremmen var korrekt så att den inte hade blivit felmonterad eller hoppat en tand men allt var rätt.
Minns inte om det var före eller efter men bytte positionsgivaren på svänghjulskåpan men det gjorde ingen skillnad.
Provade att kontrollmäta tempgivare samt så byta den. Bytte tändförstärkaren, bränslereläet eller egentligen huvudreläet, radioavstörningsreläet och knacksensorn. Det gjorde ingen skillnad.
Provade att byta insprutarna men det gjorde ingen skillnad. De klickar också fint när man kör testprogram via felkodsläsaren.
Bränslehjärnan för LH jetronic 2.4 går ju aldrig sönder men skaffade en ny från skrotad bil men samma modellnummer Bosch 0 280 000 935. Det gjorde ingen skillnad. Fick så tag på en tändhjärna till EZ-116K med samma nummer 0 227 400 196 men det gjorde ingen skillnad.
Kontrollerande alla jordpunkter och mätte upp alla kablar för att se så att det inte är kabelbrott men ingen fel. Har nu kontrollmät alla kablar och använt en 10w12volt glödlampa för att med ett 12volt batteri köra ström igenom alla viktiga kablar så att att det inte är nästan brott. Multimetern kör ju bara en svag ström igenom när. man mäter resistans. Men det är god kontakt i alla kablar och bra kontakt till jord.
Fick så äntligen tag på volvos originala gröna handböcker. Följde den för tändsystemet och har satt mig in i hur det fungerar och har följt hela felsökningsavsnittet för EZ-116K utan att hitta något fel. Läste den original Volvo verkstadshandbok för LH jetronic 2.4 bränslesystemet och har följt hela schemat för felsökning men inte hittat något fel.
Så köpte jag ett oscilloskop för att kunna läsa signaler från olika givare, datorn och tändförstärkare. Mätte först signalen från positionsgivaren som ju inte går att se eller kontrollera med en multimeter. Signalen är helt fin. Mätte så signalen ut från datorn till tändförstärkaren och den är helt fin. Mätte signalen från tändförstärkaren till tändspolen och den såg inte så fin ut. Tänkte att nu har jag hittat felet. Men när jag bytte från den nya Biltema tändförstärkaren tillbaka till den över 30 år gamla original Bosch så var signalen helt fin... Har också provat att byta tändspolen från original Bosch till ny Biltema till original bosch från en bil som gick bra och tillbaka till bosch som satt i bilen och det gjorde ingen skillnad.
Felet har blivit lite värre efterhand men de gånger bilen inte har velat gå alls så har de berott på att tändstiften har varit dåliga.
Luftmassemätaren har bytts först till ny biltema och så till original Bosch och så till Bosch från en bil som fungerade fint. Det gör ingen skillnad. Jag har också kontrollmät alla signaler, jord och matning till och från LMM och det är inga fel att hitta.
Har testkört och rengjort tomgångsmotorn, testat gaslägesgivaren. Sett efter att det inte är musbo eller likande i luftslangar eller filters, bytt luftfilter och sökt efter läckage på insug med hjälp av startspray. Men inga fel där.
För någon månad sedan bytte jag all bensin för att den kanske var dålig men det gjorde ingen skillnad med ny bensin.
Jag startade bilen idag. Först nollställde jag hjärnan och rensade tändstiften. Bilen startar då fint och går jämt, det går fint att varva upp den. Den startar så fort med lite bludder och så efter någon minut tänds lambdalampan. Jag tog inte ut tändstiften nu men tidigare så är då tändstiften blöta av bensin när man tar ut de. Sotiga och svarta var de när jag tog ut de idag före start.
Bilen är i ganska bra skick, nästan all rost är fixad, framvagnen är renoverad. Jag har egentligen inte lust att byta till en annan bil och det ska ju gå att hitta felet på en 940. Det kan vara fler saker jag har testat eller sett på som jag har glömt att skriva. Det är 3-4 bilmekaniker eller vana volvoskruvare som har sett på bilen och försökt hitta felet men ingen som har lyckats. Så den som kan komma på vad som är fel med bilen får 1000kr i dusör.
Någon som har erfarenhet eller ideer, jag ska prova, mäta eller byta.
Mvh Ola Svensson
Bara för att förtydliga. Alla som kommer med förslag till fel får inte 1000kr. Den som kommer med råd så som "jag tror det är fel på X" " Det borde vara kabelbrott på X" och när jag testar det eller byter den komponenten och bilen går som den ska, den får 1000kr.