Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av MattiasF123
#1577481
Hej! Jag söker desperat råd om hur jag kan få upp bagagelucka på en 944 sedan (-93). Den går inte öppna med nyckel och centrallåset till bagageluckan fungerar inte heller.

Beklädnaden i bagageutrymmet är rivet så genom skidhålet i baksätet kan jag se mekaniken från det utvändiga handtaget till låskistan, låset för nyckel som sitter på sidan och den mekaniska armen från nyckellåset till låskistan.

Jag har skruvat ur ett baklyse (det närmast nyckellåset) med en förlängningsarm och hylsa 10 mm. Så nu kommer jag åt mycket genom hålet för baklyset, men lyckas ändå inte få upp bagageluckan. Handtaget går att röra utifrån och mekaniken rör sig på insidan. Nyckellåset är fast men armen från nyckellåset till låskistan går att böja. Men jag misstänker att jag måste skjuta den mot låskistan för att kunna använda handtaget på utsidan?

Någon som vet hur detta fungerar? Eller alternativt sätt att öppna bagageluckan. Förra ägaren pratade om att det fanns en mekanisk vajer att dra i under golvet bakom förarsätet men det stämmer inte.
#1578044
Efter några timmars micklande och en liten portion tur lyckades jag få upp luckan via hålet för höger baklyse. Varken luckans handtag eller lås fungerade. Se till att metallarmen från låskolven går in på rätt ställe i låskistan (ganska högt upp), min hängde löst men med en liten människohand till hjälp lyckades vi få den på plats. Sedan behövs en lång människoarm för att nå metallarmen från luckans handtag som går ner i låskistan på vänster sida, och då klickade det till så var den öppen. Men mekaniken för både lås och handtag måste vara på plats för att det ska funka. Baklyset fick jag loss genom att sätta fast en 10 mm hylsa i en gammal gardinstång med 2-komponentslim. Då hade jag ett skaft långt nog att skruva ur baklyset via skidhålet i baksätet.

Men om pumpen/-arna inte får ström blir[…]

Skrammel inne i ljuddämpare

Byt ljuddämpare, kan inte tänka mig att […]

Oljafråga

Min är en -00 så då borde ju dels[…]

Någon som testat dessa universalräcken,[…]