Sida 1 av 1

M46 låda

Postat: ons 17 apr 2024, 07:12
av 37jim13
Tja,

Har en 740 16v GLT med m46 låda som strular lite till och från.

För att ODn ska gå in måste man stämpla fullt o sen går den in, och ibland så slirar den så släpper man gasen hoppar den ur o går ner till tomgång. Koppla ur är inga problem.

Ska man bara köra o se glad ut eller finns de någon små fix som kanske hjälper lite? Kan inget alls om m46 lådan

Re: M46 låda

Postat: ons 17 apr 2024, 09:31
av lennarte
Börja med att byta oljan och skruva ner "tråget" och gör rent det och silen. Kan vara väldigt "geggigt. Du får kanske byta flera gånger om det inte är gjort på länge.
Reläet till Overdriven strular ofta (dåliga blödningar på kretskortet) om det inte är bytt. Det är viktigt att det är absolut rätt relä, finns flera som passar på platsen
Typ av olja är viktig, det ska vara ATF Typ F/G
"lånat" av Amarace
Det är ATF typ F/G du ska ha i lådan, G är bara en vidareutveckling av F.
Viktigast är att du Absolut inte får hälla i Dexronolja (eller Typ A/B, Dexron är en vidareutveckling av den). Dom innehåller tillsatser som gör att en låda som ska ha F/G kommer att slira och bete sig konstigt. Omvänt gäller också såklart.

F/G är en Fordutveckling medans A/B och Dexron är GM.


Du bör kunna använda denna (från Biltema)
Transmissionsolja, typ G, 1 l
Art. 34-026

Växellådsolja som rekommenderas till automatiska transmissioner/växellådor där olja av typ G föreskrivs (Ford M2C33-F/G). Kan även användas till manuella växellådor (Volvo) där s.k. ATF-olja typ G rekommenderas.