Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1576214
Besiktigade bilen idag och fick 2a på för hög CO-halt 11.9 (4.5). Kollade då på felkoderna och fick ut 1-1-1 på 6an och 3-1-2 på 2an.

3-1-2 Ingen signal från detonationssensorn (Knacksensorn)

Har nyligen bytt ut alla spridare då dem tidigare hade gjort sitt då dem tände lambdasond lampan . Den slocknade direkt efter bytet. Hela avgassystemet byttes ut för två år sedan, topplocket slipades förra året då det läckte in olja. Bilen går jämnt på tomgång och startar relativt snabbt.

Kan knacksensorn vara problemet eller har lambdasonden förstörts av de äldre spridarna?
#1576254
Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det vara en bra hjälp i felsökningen. Felkod 3-1-2 säger bara att kontrollkabeln mellan tänd och bränsle boxarna någon gång falerat. Vanliga fel vid hög HC är förorenad (bensin utspädd) motorolja. Andra vanliga orsaker kan vara tjyvluft eller avgas läck före lambdasonden, men det ska generera felkod
#1576280
@lennarte Tyvärr vet jag inte vad dem andra värdena landade på. Har haft problem med olja som läckte in tidigare men det är åtgärdat, kanske ligger kvar några droppar som behöver "brännas ut"?

@TioTusenKRBil Helt rimlig fråga. Jag valde 2:an som avläsning och höll in knappen i fem sekunder och sedan 5 sekunder till. Så som det står i Haynes Gör-det-själv handboken. Dock är den inte för exakt den motorn jag har men tänker mig att det bör fungera på samma sätt. Oavsett så var felkoden kvar efter nollningen. Mycket möjligt att jag inte har gjort det på rätt sätt då. Finns det något annat sätt att nollställa?
#1576290
AlexanderS skrev:Jag valde 2:an som avläsning och höll in knappen i fem sekunder och sedan 5 sekunder till. Så som det står i Haynes Gör-det-själv handboken. Dock är den inte för exakt den motorn jag har men tänker mig att det bör fungera på samma sätt. Oavsett så var felkoden kvar efter nollningen. Mycket möjligt att jag inte har gjort det på rätt sätt då. Finns det något annat
Det är samma på alla bilar med Bosch LH2.4 (även några andra system) i hela Europa under åren omkring 1988 och uppåt (till omkring 1998)
Dock är alla lite individuella. Jag gör så här: Sätt i "pluppen", tryck på knappen (lampan tänds) och räkna lungt till 8. Släpp knappen och vänta tills lampan tänds, tryck på knappen och räkna lungt till 8. Släpp knappen och lampan förblir släkt. Kolla sedan felkoder igen (jag räknar lungt till 4) den ska då visa 1-1-1, då är felkoden borta. Har du väl lärt dig räkna i rätt takt är det "busenkelt"
#1576301
lennarte skrev:
AlexanderS skrev:Jag valde 2:an som avläsning och höll in knappen i fem sekunder och sedan 5 sekunder till. Så som det står i Haynes Gör-det-själv handboken. Dock är den inte för exakt den motorn jag har men tänker mig att det bör fungera på samma sätt. Oavsett så var felkoden kvar efter nollningen. Mycket möjligt att jag inte har gjort det på rätt sätt då. Finns det något annat
Det är samma på alla bilar med Bosch LH2.4 (även några andra system) i hela Europa under åren omkring 1988 och uppåt (till omkring 1998)
Dock är alla lite individuella. Jag gör så här: Sätt i "pluppen", tryck på knappen (lampan tänds) och räkna lungt till 8. Släpp knappen och vänta tills lampan tänds, tryck på knappen och räkna lungt till 8. Släpp knappen och lampan förblir släkt. Kolla sedan felkoder igen (jag räknar lungt till 4) den ska då visa 1-1-1, då är felkoden borta. Har du väl lärt dig räkna i rätt takt är det "busenkelt"

Testade först 6:an, då skedde det precis som du beskrev. Testade sedan 2:an (Den som ger ut 3-1-2) då tändas aldrig lampan efter de första åtta sekunderna även när jag väntade ett par minuter. Jag testade då att vänta fyra sekunder efter ha hållit nedknappen i åtta för att sedan hålla ned knappen igen i åtta sekunder. Tyvärr fungerade inte det, då felkoden kvarstår.
#1576310
Koppla bort batteriet en stund så tar du bort felkoden. "Officiellt" är det 3 sek och 6 sek, men dom är "lite individuella" så du får prova dig fram. Tänds lampan när du trycker ner knappen första gången?
Gummit som håller fast stift hylsan på min 745-a har "murknat sönder" så jag har den kabeln bredvid dosan så jag vet att den får kontakt
Ytterbelysning i backspegel

När du trycker på lysknappen på n[…]

Hur byta drl v60cc

ror inte det går men hade provat att ta bo[…]

@fjohan82 , Prydligt värre. Är väl[…]

@Malmstroem , Jag vet inte om du syftar på[…]