Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1576065
Från Blocket
Volvo 940 2.3 Classic nybesiktigad 600hk+
90 000 kr

Hur besiktigar man en sådan bil?? Bör vara omöjligt, mutor?? Läste om det häromdagen, Kalmar tror jag det var.
Hur blir det vid nästa besiktning??? Står 135 hk i "papperen"
Användarvisningsbild
av Derank
#1576073
går såklart inte att bessa en sådan med den spisen i. blir nog osäljbar
av TioTusenKRBil
#1576081
- Kompis begår tjänstefel
-Muta (vanligare än man tror)
- Bygga om bilen varje år/varannat år om den är veteran (jättevanligt)
- Bessa, hinka i motorn, aldrig bessa igen och bara köra (varannan vinterbil är väl så)
- Skicka över plåtar från en likadan original 940 (kanske inget man gör med en 940 men men)
eller så som det ofta är med typ ~300 hästars bilarna. Besman struntar helt enkelt i att det sitter något lite större turbo än 13c så länge allt är sjysst gjort och bilen möter alla krav för avgas/buller/vad som samt är körbar för dagspendling.

Kostar bilen 90 lax med en 600 hästars b230 som faktiskt lämnar 600 vid naven och är byggd för 600hk samt resten av drivlinan matchar, samt bessad och körbar för gatan idag och hela sommaren och ev. hela nästa vinter om man håller sig från flygande så är priset inte orimligt.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1576086
Krävs inte så mycket för att få den "besiktningsklar"... Av med grenröret m. tillhörande turbo, dit med orginal grenrör m. tillhörande orginalturbo, ev. byta downpipen beorende på hur man byggt, i med annan mjukvara som mer matchar orginal, segla igenom bes, hem och byt tillbaka allt.
Givetvis finns alltid risken att man stöter på en nitisk bes.man som gnäller över den uppenbarligt-åt-h-e-för-stora-IC'n och sånt men.. Sånt får man väl ta om man ska åka duktigt trimmat.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1576091
Det står i deras papper att det ska vara turbo (FK) så det måste den ha, men det finns inga 16V motorer med Turbo i Sverige. Dom som e.v finns är importer (B204FT/GT) från länder med 2 liters skatteregler. Så något "fuffens) är det med besiktningen.

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]

Tack! :-) Nej det är jäkligt dål[…]

Både och iofs, men i det här fallet &a[…]