Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av andess
tjenare....jag har en 965 2,5-95 och har fått felkod 5-1-2 på A2....hittar ingen förklaring.Enligt 850 lista på felkoder betyder den lambareglering vid undre gräns(fet),kan d va samma på min?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Läs av koden en gång till! Vad jag vet, så finns inte koden 5-1-2... :???:
av andess
ok! jag raderar å ser om den kommer tebax...tackar
av andess
Fel koden har inte kommit tebax men jag har haft felkod 1-3-2 förut vid flera tillfällen... bilen rycker men väldigt lite.har testat å byta lmm och tomgångsmotorn och b-pumps relät inne i bilen men det kvarstår. jag öppnade gaspjället och tittade ner i insuget å det e rätt "oljigt" där. nån som har en aning om va d kan bero på?
av I.H.P
Hej.
1-3-2 = Batterispänning över/under gräns.

Oljigt spjällhus med ryckig gång kan bero på igensatt vevhusventilation, gör rent spjällhus och flamfällan som sitter i slangen som kommer från vevhusventilationen och se om det blir bättre.
Kolla även vakuumslangen till flamfällehuset, den brukar bli sladdrig av olja och sitta dåligt, korta och dra på ett buntband.
Sen finns det även en "oil trap box" till vevhusvent som sitter väldigt :evil: illa till vid 2-3ans cylinder som oxå kan vara igensatt.

//Björn
av andess
tackar så hjärtligt för de....ska gå loss på den på lördag så får ja se om d blir bättre..återkommer med resultat.
//Anders
av andess
Jag skrev fel felkod....de va inte 1-3-2 utan 2-3-1 "lamdareglering övre/undre dellast. Nån som har en tanke om va d kan vara?
//Anders
av andess
Jag har nu upptäkt att spjällkontakten verkar va kass på min 960...plockade bort den och den knäpper inte i något läge....skall den inte göra det? tack för svar...
av otto84
Spjällägesgivaren ska (såvitt jag vet) inte klicka på den motorn.
av andess
gokväll!
i söndas så tändes lambda lampan och ca 2-4min efter så dog den mitt på motorvägen. va seg startad men gick igång efter ett par försök så när vi kom fram te polarns garage så kollade vi fel kodoch den visa lamdareglerig undre gräns(fet). nån som tror sig veta va d kan va.

Har fått ett ungefärligt pris: 5.640 kr[…]

Stefans 968

@StefanN , Nu hittar du bara på för at[…]

Har bromsskivor från Brembo på b&ari[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Vo[…]