Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Eliasdalemo
#1575859
Hej, för ca en vecka sedan så började min Volvo 740 med b230f hacka vid gaspådrag upp till ca 2000varv. Efter 2000 varv så går den jättebra men under detta samt på tomgång så går den jättedåligt och dör.
Jag har testat att byta dessa delar till bättre begagnade
Tändspole
Tändkablar
Lmm
Tempgivare
Fördelarlock
Tomgångsmotor
Rengjort tändstiften
Rengjort rotor
Testat spraya startgas vid insuget utan resultat

Utan lmm inkopplad så går den helt ok men bluddrar lite vid gaspådrag.
Jag har felkoderna
Lamdasond mager
Varvtalsignal dålig
Lmm ingen signal ( för att jag testat koppla ur den)

Den går bra kall tills ca 4min då går den håligt igen och felet inträffade ej när jag körde utan uppkom helt plötsligt en morgon när jag skulle köra.


Nån som vet vad felet kan vara eller har några tips? Mvh Elias
#1575892
Vilka fekoder har du? Skriv upp och radera dom. Om du rycker loss kablar med motorn igång blir det felkod. Om motorn går bra kall är det för att avgareningen fungerar inte förren lambdasonden blir riktigt varm. Om motorstörnings lampan lyser är systemet delvis avstängt (Limp home mode) för att du ska kunna köra hem (eller till verkstad) och fungerar inte förren felkoderna är nollade. Så nolla felkoderna, kör en runda (någon mil) och kolla och skriv här vilka felkoder det är.
#1575963
Hej idag så försökte jag att ta bort felkoderna och sedan åka en sväng men kom endast ca 1km innan den tappade orken och dog och fortsatte även om jag startade bilen igen.
Jag var tvungen att ta ut lmm igen för att kunna köra hem, hur ska jag göra när jag inte kan köra den någon längre sträcka med lmm inkopplad? Mvh Elias
Användarvisningsbild
av lennarte
#1575970
Kollade du felkoder när den stannade? Tändes miljölampan. När det är några plusgrader så täcker det med en km för en Ok lambdasond att bli varm. Och då är det förmodligen fel på något som som kan generera felkoder. När du kopplar loss LMM-en stänger du (i princip) av den elektroniska "självstyrningen" och kör på ett förprogramerat "protokoll". Kolla här så kan du göra en felsökning på LMM, tänk på att det är LH2.4 du har.
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... jRbBIJxwjz
Användarvisningsbild
av lennarte
#1576097
[quote="Eliasdalemo"]Ska jag köpa en ny lambdasond då?[/quote]
Troligen behöver du inte det

2-3-2 = Lambdareglering (tänder miljölampan)
Villkor:
[i]Det adaptiva systemet har kompenserarat för snabba förändringar av bränsle/luftblandningen.[b]Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen är för fet eller för mager i tomgångsområdet. [/b]Det adaptiva systemet kompenserar detta genom att feta upp eller magra ut för att behålla λ=1, vilket är rätt bränsle/luftblandning. När adaptiva systemet har kompenserat näst intill maximalt vad det klarar av tolkas detta som onormalt och felkod 2-3-2 sätts.
Felorsak:
Motorn går för magert:
Luftläckage.
Lågt bränsletryck.
Felaktiga givarsignaler.
Motorn går för fett:
Högt bränsletryck.
Förorenad motorolja.
Läckande insprutare.
Läckande EVAP ventil.
Felaktiga givarsignaler.
Läckande avgassystem.
Felsymptom:
Tjuvstopp vid kallstart.
Eventuellt hög bränsleförbrukning.
Olika körbarhetsproblem[/i].

Det jag markerat med fet text visar att lambdasonden fungerar, och gör så gott den kan. Du har (eventuellt) en läcka någonstans mellan LMM och katalysatorn tjyvluft i insugs packningen är inte ovanligt. Del kan vara så små läckor att det inte märks när du sprutar stargas. Jag har haft det, även haft läck på grenrörspackningen och flänspacknkngen (har dubbla packningar där nu. Men kolla även vevhusventilationen, speciellt slangen till undersidan insuget. Där sitter även slang till kolkanistern. Har gjort allt och bytt allt i packningar och slangar dom senare åren men nu i vintras hittade jag (förmodligen) felet. Slangen till bromsservon, skulle varit bytt i våras. Men den biten jag hade kvar räckte inte. Så den blev bytt nu i januari, och efter flera år med felkod 2-3-2 har jag nu kört i 2 1/2 månad utan felkod........ Det var ett liiitet hål vid slangklamman mot insuget
Tänk på att du alltid måste radera felkoden. Annars går motorn kvar i "limp home mod"
av Cresent
#1576973
Hejsan Elias
Jag upprepar det jag skrev till Pingo. Byt till en ny TÄNDMODUL: Diagnostikenheten kan INTE kolla följande saker. 1) Tändmodul 2) Bränslerelä 3) Termotidgivaren Placerad närmast torpedväggen, man måste lossa hela insugningsröret för att komma åt 4) Styrtrycksventilen ska ge 3 bars tryck till spridarna. Vanligaste felet är att för högt tryck kommer till spridarna och motorn blir sur. Mycket ojämn gång. 5) Läcka/ tjuvluft i någon slang. Kolla slangen till vebhusventilationen närmast cylinder 3. 6) Kan i sämsta fall vara fel på impulsgivaren fast diagnostikenheten visar 1-1-1. Har själv råkat ut för detta. Tändmodulen är placerad i vänsterinnerskärm brevid luftfiltret. Ta bort denna så ser du TÄNDMODULEN. I storlek, ca 10 cm bred och ca 4 cm hög. Siffrorna på tändmodulen i original Bosch slutar på 124.
MVH Mats

Var hos forhandler i dag og fikk fastslått a[…]

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]

Tack! :-) Nej det är jäkligt dål[…]