Sida 1 av 1

Bakaxel Volvo 74 88”

Postat: ons 10 apr 2024, 22:07
av 37jim13
Tja,

Har en bakaxel med plåtlock på min 740 glt 16v, varje gång jag svänger höger låter de som metall mot metall höger bak. Den är svetsad.

Har bytt lager o drivaxel på den sidan redan funkade i en dag, är de dags och hitta ny bakaxel kanske?

Sen undrar jag hur det är med de olika axlarna? Då min har plåtlock lär de ju vara annan givare på den, skulle de gå o skarva på givare från en annan Axel om man byter

Re: Bakaxel Volvo 74 88”

Postat: ons 10 apr 2024, 22:30
av lennarte
Man kan aldrig vara säker på någonting. Men, GLT 16V ska inte ha plåtlocket på bakaxeln. GLT 16V var den första 740-in av 1989 års modell som kom ut på marknaden. Den kom redan i april 1988. Och 89-an har aluminium lock. Detta kan jag inte verifiera nu, men har läst detta någongång någonstans. Någon annan kanske vet.
Frågan då är ju då om bakaxeln är ombyggd till 48 kuggar eller om hastighetsmätaren är bytt till en 12 kuggars

Re: Bakaxel Volvo 74 88”

Postat: ons 10 apr 2024, 22:49
av 37jim13
Men hur blir de om ja skulle köpa mig en vanlig bakaxel från tex 940, om man skulle få tag på givaren från den också o skarvar på, antar att de inte kommer funka endå?

Re: Bakaxel Volvo 74 88”

Postat: tor 11 apr 2024, 00:46
av Lucif3r
Givaren är samma. Det är instrumenthuset i sig som skiljer.

Re: Bakaxel Volvo 74 88”

Postat: tor 11 apr 2024, 02:09
av TioTusenKRBil
Är det inte exakt samma som lucifer skriver, och om man då har äldre 12 kuggars så kan man kapa upp 48 kuggarn så den mäter rätt på gamla bilarna?

Re: Bakaxel Volvo 74 88”

Postat: tor 11 apr 2024, 16:21
av Lucif3r
Inte direkt. 48-kransen är mer som ett helt kugghjul. Det skulle vara ett halvt h-e att slipa ner :-)

,
Bild

.
(bild fritt stulen från google)