Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1575687
Tjena motornissar :-)
Ja har en 944 -91 b230fd som jag har ett knepigt problem på.

Bilen gick för ett tag sedan ryckigt / hackigt vid gaspådrag, den startade också bara på startgas. Jag bytta motortempgivare / kylvattentempgivare och den gick som en klocka kanske 20 mil.

Nu är ryckandet tillbaka, men bara ibland och inte riktigt lika illa. Antar att det är ett annat problem då den startar och jag inte har felkod på tempgivaren den här gången

När jag kollat gnistan är den svag och kommer bara ibland, kanske vart 4e motorsnurr, men sen en annan gång kan den ha bra gnista från ingenstans.

Nu till frågan, jag fattar att det är nåt med tändningen, men vad är rimligast att det "glappar"? Det är främst när den är varm. Tändstiften är bytta (visserligen för ett tag sen) och det är precis lika på alla 4 så tror inte på det.

En viktig detalj!!!
När jag kollar in i springan vid fördelarlocket från högersidan av bilen ser jag stark konstant gnista där, ska den synas utifrån? Känns konstigt..

Tror ni på byte av fördelarlock och rotor? Eller finns nåt man kan göra först, typ rengöring eller nån inställning av den?

Har någon upplevt samma sak med fördelarlocket?

Tack på förhand, detta forumet är fantastiskt och ni alla är till en ofantlig hjälp! :-D
#1575733
Halloj igen, tack Dorngrund för tipset!
Plockade loss fördelarlocket och rotorn och där fanns små mängder olja. Jag torkade ur fördelarlock och rotor, sprejade och putsade med wd-40 och bytte o ringarna till fördelaren, nu går den som en klocka!

Har nån annan liknande problem och snubblar över tråden, kolla alltså i fördelarlocket efter olja, det kan läcka från o ringarna eller packboxen och sabba gnistan på stiften. WD40 funkar prima ;-)
#1575811
Vanligt att det blir så i fördelarlocket. Det man vill göra är att ta bort fördelarplattan, tänka på hur allt satt ihop, slå ut pinnen och ta bort ringen, sen dra isär allt och byta packbox samt brickor och o-ring, för att sedan sätta ihop allt igen (tänk på att sätta på ringen som glider in i kammen åt rätt håll). Värt att nämna att dessa storlekar (packbox, oring, fiberbrickor osv) är skitsvåra att hitta så bäst är nog att köpa som ett kit för just volvo fördelare (kostar runt 200kr vilket det är värt).

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]

Tack! :-) Nej det är jäkligt dål[…]

Både och iofs, men i det här fallet &a[…]