- ons 10 apr 2024, 10:44
#1575687
Tjena motornissar
Ja har en 944 -91 b230fd som jag har ett knepigt problem på.
Bilen gick för ett tag sedan ryckigt / hackigt vid gaspådrag, den startade också bara på startgas. Jag bytta motortempgivare / kylvattentempgivare och den gick som en klocka kanske 20 mil.
Nu är ryckandet tillbaka, men bara ibland och inte riktigt lika illa. Antar att det är ett annat problem då den startar och jag inte har felkod på tempgivaren den här gången
När jag kollat gnistan är den svag och kommer bara ibland, kanske vart 4e motorsnurr, men sen en annan gång kan den ha bra gnista från ingenstans.
Nu till frågan, jag fattar att det är nåt med tändningen, men vad är rimligast att det "glappar"? Det är främst när den är varm. Tändstiften är bytta (visserligen för ett tag sen) och det är precis lika på alla 4 så tror inte på det.
En viktig detalj!!!
När jag kollar in i springan vid fördelarlocket från högersidan av bilen ser jag stark konstant gnista där, ska den synas utifrån? Känns konstigt..
Tror ni på byte av fördelarlock och rotor? Eller finns nåt man kan göra först, typ rengöring eller nån inställning av den?
Har någon upplevt samma sak med fördelarlocket?
Tack på förhand, detta forumet är fantastiskt och ni alla är till en ofantlig hjälp!
Ja har en 944 -91 b230fd som jag har ett knepigt problem på.
Bilen gick för ett tag sedan ryckigt / hackigt vid gaspådrag, den startade också bara på startgas. Jag bytta motortempgivare / kylvattentempgivare och den gick som en klocka kanske 20 mil.
Nu är ryckandet tillbaka, men bara ibland och inte riktigt lika illa. Antar att det är ett annat problem då den startar och jag inte har felkod på tempgivaren den här gången
När jag kollat gnistan är den svag och kommer bara ibland, kanske vart 4e motorsnurr, men sen en annan gång kan den ha bra gnista från ingenstans.
Nu till frågan, jag fattar att det är nåt med tändningen, men vad är rimligast att det "glappar"? Det är främst när den är varm. Tändstiften är bytta (visserligen för ett tag sen) och det är precis lika på alla 4 så tror inte på det.
En viktig detalj!!!
När jag kollar in i springan vid fördelarlocket från högersidan av bilen ser jag stark konstant gnista där, ska den synas utifrån? Känns konstigt..
Tror ni på byte av fördelarlock och rotor? Eller finns nåt man kan göra först, typ rengöring eller nån inställning av den?
Har någon upplevt samma sak med fördelarlocket?
Tack på förhand, detta forumet är fantastiskt och ni alla är till en ofantlig hjälp!