Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av adam90040
#1574992
Ska hålla mig kortfattat, volvo 940 -96 b230fk med automat.

Lambdasond lös när jag köpte bilen efter bra tag slockna den nån månad eller två tror efter jag tog bort jord från batteriet.
Böt tändstift nån gång minns inte om de va i samband med att lampan slockna.
Provar man ta bort 1an säkring kmr den tilbaka efter ett tag.
Bilen går bra.
av TioTusenKRBil
#1575029
Det är motorlampan som lyser då datorn har märkt något fel och loggat det. Om du tar bort ström till ecu (antingen via säkring 1 eller helt enkelt rycka batteriet) så nollas felkoderna och sprutet återställs. Det betyder att problemet måste märkas av och loggas för att återigen tända lampan. Lösningen grundar sig väl i att bygga en blinkdosa och läsa felkoderna, för att sedan felsöka med lite mera kunskap om vad som går snett. Lyser inte lampan hade jag fortsatt köra tills den tänds, för att sedan kolla koderna snarast då det faktiskt kan vara något fel som är skadligt för motorn.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1575035
Lampan kallas av Volvo för miljölampa eller ibland avgas kontroll lampa. Den har inget (egentligen) med lambdasonden att göra (mer än symbolen lilla lambda från grekiska alfabetet) utan den tänds när där är något är fel i avgasreningssystemet. Ofta är det tjyvluft på insugs sidan eller avgas läck (före lambdasonden) på avgassidan som tänder lampan, även andra fel som stör avgasreningen. Även fel på EGR-systemet kan tända lampan. Notera även att när lampan är tänd fungerar inte motorn "fullt ut", utan går i ett "nödläge" som gör att den inte går som den ska. Den kan då även "ta" betydligt mer bensin.

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]

Tack! :-) Nej det är jäkligt dål[…]

Både och iofs, men i det här fallet &a[…]