Sida 1 av 1
Volvo 945 -95’a dog under färd
Postat: fre 29 mar 2024, 18:23
av Tooters
Min Volvo 945 med b230ltt motor och automat bara stendog, och är nu död. Vart börjar jag. Är ganska novis. Får bränsle fram till spridarna. Stiften verkade torra och ser ingen direkt gnista. Mvh Richard
Re: Volvo 945 -95’a dog under färd
Postat: fre 29 mar 2024, 21:26
av Lucif3r
Vevaxelgivaren kanske? Läs ut felkoder.
Re: Volvo 945 -95’a dog under färd
Postat: lör 30 mar 2024, 06:54
av lennarte
Är kamremmen hel? Man kan "höra" om den är av genom att motorn "går lätt" när du kör på starten. Annars kolla om kamaxel rör sig vid start försök. Öppna oljelocket och kolla på kamaxel när motorn "går runt".
Re: Volvo 945 -95’a dog under färd
Postat: lör 30 mar 2024, 09:09
av Tooters
Lucif3r skrev: ↑fre 29 mar 2024, 21:26
Vevaxelgivaren kanske? Läs ut felkoder.
Hur och var läser jag ut felkoder?
Re: Volvo 945 -95’a dog under färd
Postat: lör 30 mar 2024, 09:30
av Tooters
Uppdatering!
Bilen får bränsle, men ingen gnista. Har provat att köra direktström till tändspole, satt jordklämma mellan motor å batteri, har mätt tändspolen å får 1,8V, provat med annan tändspole med samma resultat. Har även provat med flera tändmoduler, kamrem är hel, provat annan hallgivare, annat radioavstörningsrelä och inget funkar.
Kan det vara tändningslås eller startkontakt?
Re: Volvo 945 -95’a dog under färd
Postat: lör 30 mar 2024, 10:34
av lennarte
Tooters skrev:Lucif3r skrev: ↑fre 29 mar 2024, 21:26
Vevaxelgivaren kanske? Läs ut felkoder.
Hur och var läser jag ut felkoder?
Glöm inte att det finns diagnosfunktion 2 och 3 också. Där kan du kolla t.ex spridare och vevaxelgivaren. Hallgivaren satt i äldre modeller, vevaxelgivaren är en modernare variant som gör samma jobb + lite till.
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... XmiqdOOdX4
Re: Volvo 945 -95’a dog under färd
Postat: lör 30 mar 2024, 11:03
av Tooters
lennarte skrev: ↑lör 30 mar 2024, 10:34
Tooters skrev:Lucif3r skrev: ↑fre 29 mar 2024, 21:26
Vevaxelgivaren kanske? Läs ut felkoder.
Hur och var läser jag ut felkoder?
Glöm inte att det finns diagnosfunktion 2 och 3 också. Där kan du kolla t.ex spridare och vevaxelgivaren. Hallgivaren satt i äldre modeller, vevaxelgivaren är en modernare variant som gör samma jobb + lite till.
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... XmiqdOOdX4
Jag har ingen sån. Tilläggas ska kanske att det är en import bil. Men vet inte vart ifrån
Re: Volvo 945 -95’a dog under färd
Postat: lör 30 mar 2024, 12:36
av lennarte
Då får du bygga en själv. Det sitter ett OBD2-uttag i mittkonsolen. Köp ett tomt OBD2-uttag (Kjell & Company eller liknande) och läs här
https://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?t=67152
Men........ Har för mig jag läst någonstans att export (i alla fall) till USA hade ett "äkta" OBD2-uttag. I så fall kan du kanske läsa felkoder med en felkodsläsare man köper.
Svensksåld 940 hade felkodsläsare med blinkkoder på - 95 års modell, USA hade lag på OBD2-uttag något år innan.
Någon annan kanske vet mer om detta
Re: Volvo 945 -95’a dog under färd
Postat: lör 30 mar 2024, 14:47
av Lucif3r
"OBD2" har bara med själva kontaktstycket att göra, inte vad som finns i det. Det finns inget "äkta" eller "oäkta" OBD2. USA hade krav på OBD2-uttag, ja, men inget krav på något specifict kommunikationsprotokoll. Volvo hade, på den tiden, ett digitalt verktyg som läste felkoderna(VCP2000 bl.a.) så den uppfyllde alla krav som ställdes. Precis samma med 85x70 med M4.3 samt Fenix5.2 systemen. Krav på en specific standard kom inte fören skiftet 99-00, då alla bilar skulle uppfylla ISO standarden för motorkoder... Övrig utrustning var dock fortfarande en free-for-all(som t ex ABS, ECC osv).
"USA bilar" har precis samma "skit" som svenska diton. Felkodsutläsning med en hemmabyggd blink-dosa...
https://i35.photobucket.com/albums/d157 ... LC_LED.jpg
Re: Volvo 945 -95’a dog under färd
Postat: lör 30 mar 2024, 15:00
av lennarte
Kom och tänka på en sak, alla 740 som exporterades till USA hade Bendix tänd/bränsle system. 940 (för export) hade det också men vet faktiskt om det var på alla marknader eller bara USA. Det skiljer sig en del från Bosch systemet som sitter annars.
Har läst någonstans att i USA när det blev lag på OBD så fick Polisen i USA rätt att läsa av fekoder på bilarna (dom hade ingen bilprovning som vi) och eftersom Volvos felkoder bara kan läsas med Volvos instrument borde Volvo haft ett annat system i USA. Men är inte 100 uppdaterad på detta. Kan vara att det kom senare som "Lucif3r" skriver