Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1574246
Hej,

På höger bak så är gummi grejen som ska hålla fast fjädern i fjäderskålen sönder ruttnad och trasig. Jag skulle gärna köpa en ny eller ersätta den med en från en bil på skroten men jag har inte hittat det överhuvudtaget online. Enligt Volvo så har de utgått och går inte beställa original heller. Bildelsbasen har heller inte detta.


I Haynes manual för fjäderbyte så står det att man ska ”inspect spring seat rubber and replace if necessary”
Det framgår inte hur man gör bytet, är det bara att riva ut den gamla och pressa in den nya?



Min fråga är, hur får jag tag på denna gummidel och alternativt finns det en annan lösning för att fjädern ska sitta fast i sätet? Typ slangklämma ?


Tack
#1574273
Det funkar väl utan gummi också. Jag bytte bakfjädrar på min 745-a för över 20 år sedan, kommer inte ihåg att där var något gummi. Vi(svågern ägde bilen då) åkte en gång om året till Rügen ock bodde på hotell och "laddade" vin, sprit och öl. Då behövdes starkare fjädrar på hemvägen....
#1574446
lennarte skrev: tis 26 mar 2024, 20:02 Det funkar väl utan gummi också. Jag bytte bakfjädrar på min 745-a för över 20 år sedan, kommer inte ihåg att där var något gummi. Vi(svågern ägde bilen då) åkte en gång om året till Rügen ock bodde på hotell och "laddade" vin, sprit och öl. Då behövdes starkare fjädrar på hemvägen....
Tack för svaret.

Jag har BC Racing Coilovers och bakfjädrarna är rätt så mycket kortare än orginal fjädrarna. Jag tror det är därför jag upplever problem med detta.

Fjädern lyfts ut ur sätet när man kör över gupp eller annat och klonkar till när bilens vikt trycker ihop topp och botten igen.

Jag ska försöka hitta någon tillfällig lösning, förhoppningsvis så hittar jag en relativt hel sådan gummidel på en skrotbil 😞
Nytt avgasrör B234F

Var på Biltema och lämnade tillbaka all[…]

Överhettad passat b5

Du säger att du "kollade kylarvattnet&qu[…]

@lennarte , @Perra83 , Att det gör s&ari[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]