Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1574226
Hej!

Jag har tidigare haft lite 240 men är nu på god väg att införskaffa en 740. Tidigare har jag haft B230F-motorer med LH2.2 och LH2.4. Min erfarenhet är att LH2.4 fungerade bättre och jag föredrar att ha det framför LH2.2 om jag nu ska köra gammel-Volvo igen.

740:n jag kikar på är enligt carinfo modell 88 levererad sent 87. Den har toppmonterad fördelare och vad som ser ut som diagnostikuttag vid expansionskärlet. Bifogar bild på bilens motorutrymme nedan. Om detta hade varit en 240 hade diagnostikuttaget för mig avslöjat att det är en LH2.4 (har för mig att LH2.2 inte har diagnostik). Kan jag anta att denna 740 är en LH2.4?

Tack på förhand!

https://ibb.co/sySFmDs (bild uppladdad på ImgBB)
#1574229
Diagnostik boxen kom på 1989 års modell. Vissa 89-or som såldes och "registrerades" innan 1989-01-01 kallas för -88B. Sedan fans det 740 med den nya motorn (B234F), en rödblock DOHC motor som började säljas i april 1988. . Dessa är också en 1989 års modell. Dessa modeller har LH-Jetronik 2.4, och katalysator (liksom LH2.2) Dessa såldes under 1988. Sedan fanns ju dom "gamla" modellerna kvar, B230A med förgasare och B230E och ET med mekanisk insprutning. Och då även de då nya B230F med LH-Jetronik 2.2 insprutning. Detta är inte lätt att hålla reda på, har säkert glömt något...
Diagnostik boxen sitter på alla 740 vid vänster fjäder torn, det du tror är diagnostik boxen är ett relä för radioavstörning. Kallas även spridar relä då det "styr" ström till spridarna.
#1574230
lennarte skrev:Diagnostik boxen kom på 1989 års modell. Vissa 89-or som såldes och "registrerades" innan 1989-01-01 kallas för -88B. Sedan fans det 740 med den nya motorn (B234F), en rödblock DOHC motor som började säljas i april 1988. . Dessa är också en 1989 års modell. Dessa modeller har LH-Jetronik 2.4, och katalysator (liksom LH2.2) Dessa såldes under 1988. Sedan fanns ju dom "gamla" modellerna kvar, B230A med förgasare och B230E och ET med mekanisk insprutning. Och då även de då nya B230F med LH-Jetronik 2.2 insprutning. Detta är inte lätt att hålla reda på, har säkert glömt något...
Diagnostik boxen sitter på alla 740 vid vänster fjäder torn, det du tror är diagnostik boxen är ett relä för radioavstörning. Kallas även spridar relä då det "styr" ström till spridarna.
Aha, då är det ju väldigt lika förutsättningar för 740 som jetronic för 240. Tack så mycket för det utförliga svaret, då kan jag hålla utkik på ett bättre sätt.

Tack för svar! Jo, det blir nog en vana. Man[…]

Jag högtryckstvättar aldrig med full sty[…]

Vindrutespolning

Bytte spolarpump få nu fungerar det igen👍

Oljud under bilen

Blir tokig på den här biljäveln, h[…]