Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
#1573892
Jag förstår det, vore dock intressant att veta hur reläet är tänkt att fungera... Tidsstyrt, temperatur eller strömstyrka? Fler förslag?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1573908
MartinS skrev:Jag förstår det, vore dock intressant att veta hur reläet är tänkt att fungera... Tidsstyrt, temperatur eller strömstyrka? Fler förslag?
Det är nog tänkt att styras allt detta. Plus även om där sitter någon i sätet.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1573927
vjohnj skrev:Men vad är grejen? Vill du bara av nyfikenhet veta, eller vill du bygga nått eget som ersätter?
Jag vill veta hur det är tänkt att den skall fungera. Det började med felsökning då jag inte hittat något mönster i när min stol värmer och inte värmer. Sen har det väl gått över mer och mer till nyfikenhet också. För att kunna felsöka ordentligt behöver jag ju veta hur det skall fungera.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1573929
Jag försökte efter elschemat klura ut hur det skulle fungera, men gav upp.
av vjohnj
#1573930
Ok. Jag kör på som redan skrivits i tråden. Hur det troligen mäter hur och när värmetrådar är igång (utan att vara 100%)
av vjohnj
#1573933
Men. Helt utan info. Så kolla alla kondensatorer samt thermistor som ser ur att sitta på kortsidan av ic. Till att börja med. Du har ju redan kollat värmeslingor
Användarvisningsbild
av MartinS
#1573935
Vilken är thermistorn menar du, den gula?
Användarvisningsbild
av MartinS
#1573954
När jag mäter resistansen över den ligger den på runt 25Kohm. Men ibland skenar den upp mot 100Mohm och bara fortsätter uppåt okontrollerbart. Förvisso mäter jag med komponensten på plats så det kan ju bli en krets någon annanstans också, men det känns som något är fel om det är en Thermistor. Nästa steg borde väl vara att plocka loss den och mäta upp den tänker jag.

Jag förstår, en del saker går ju […]

Röret är rätt lätt att ta loss[…]

Hej Bilens motorlampa började lysa gult f&oum[…]

Låter som om den drar tjuvluft någon s[…]