Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
#1573971
Efter mycket om och men. Rejält liten text och kanske inte den bästa textfärgen...
Relä3.jpg
Relä3.jpg (36.39 KiB) Visad 279 gånger
Användarvisningsbild
av MartinS
#1573975
vjohnj skrev:Nä det där ser helt klart ut som en kondensator
Ja, jag tycker som sagt det låter märkligt att en inbyggd komponent skulle mäta temperatur, dessutom i en låda med en värmealstrande spole. Det känns allt för osäkert tycker jag.

Jag har testat att lasta ner reläet med en 55w-lampa, med samma ologiska beteende som resultat. Men jag borde kanske upp i två lampor för att uppnå en relevant effekt jämförbar med värmeelementen.
av vjohnj
#1573983
Man kan en temp sensor, men inte för mäta solvärme. Kan vara att kolla så temp i luft inte är ex: över säg..40⁰ så kan man inte aktivera stolvärme.
Med som sagt den där är inte en givare. Hur är den stora kondensator
Användarvisningsbild
av MartinS
#1573986
Den ser fin ut, inte svält iallafall.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1574080
Jag tror problemet är löst, jag fick en förklaring av en bekant som sa sig veta hur dessa reläer fungerar. Det sitter en termistor på som mäter initial temperatur när reläet får spänning. Beroende på temperatur sätts då en timer som när den är uppnådd går reläet över till underhållsvärme (av/på enligt satt intervall).

Om det stämmer vet jag inte men det verkar rimligt.

Jag har lött om alla lödningar på mitt relä och när jag tar ut det ur frysen och torrkör det så verkar det fungera nu.

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]