Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1573509
Hej!

Letar efter någon 940 guru som kan hjälpa mig lösa ett problem jag har med bilen.

Som rubriken lyder så ryker min volvo på tomgång efter att den har blivit varm. Nu snackar jag inte om någon vanlig rök som bildas när kondensen i avgasröret förångas eller liknande utan den typen av rök bildning där grannen skulle kunna komma med en brandsläckare och fråga om allt är okej. Kanske inte så illa men det ryker mycket i alla fall.

Det mystiska med det hela är att den inte alltid ryker. Vissa dagar kan jag köra längre sträckor utan att den ryker och andra så räcker det med att jag kör till affären och tillbaka (ca 2km) och rökbildningen börjar.

Mina huvud misstänkta är topplockspackningen eller turbon. Packningen testade jag byta lite snabbt utan att plana toppen då jag hade en liggandes från en gammal sotnings sats och inte hade möjlighet att plana men det blev ingen skillnad.

Gjorde ett kompressions test med en kompressions testare från biltema för skoj skulle och då låg alla cylindrar mellan 10,1 och 10,9 bar vilken jag tycker är normalt.

Så jag undrar vad är det bästa sättet att felsöka detta på? Ska jag köpa en kvalités packning och plana toppen ordentligt och testa eller ska jag satsa på att byta till en ny original turbo?

Bilen är helt original förutom ett 3" sport avgas system hela vägen från turbon.
Original turbo Turbo TD04H-13C (Vatten och oljekyld/smord) renoverad vid 14000 mil av GIK turbo
Gått 31000 mil nu
Oljefälla byt till ny, ingen skillnad
Intercooler/luft slangar rengjorda, ingen skillnad
Rökens lukt är svår att beskriva luktar vad jag skulle tro bränd glykol blandad med bränd olja skulle lukta
Röken är vit/ möjligtvis lite grå och stannar i luften

Kom gärna med förslag eller om ni vill ha mer info.

Alla svar uppskattas!

Jag håller med vad du skriver Xanthopteryx.

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]

Jag förstår, en del saker går ju […]