Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Stara
#1572217
Hejsan,

Är i full gång med att restaurera en 940 från 98. Jag blir dock inte riktigt klok på vad jag ska ha för bromsok bak samt vad det är för typ av remmar som ska sitta på den. Det är en B230fk och den har ECC.

Mig veterligen har 98orna enkolvsok bak (40mm) och att det alltid är ATE, men i affären sa de att så inte var fallet och att det kan vara tvåkolsok bak på den. Är det något som vet vad som ska sitta original så att säga?

Lika rörigt blev det angående remmarna på bilen. Kamremmen fanns både med rundkugg och "spetsig kugg". Även här är jag undrande vad som är korrekt?
Angående rem till generator, servo och AC har jag fått fram följande mått, men någon kanske kan bekräfta eller dementera detta?
Generator: 11,9x1013mm
Servo: 11,9x1000mm
AC: 12,5x950mm
#1572252
Det finns som sagt två ok som passar och det är bara att se till att du har samma på båda sidorna.
Du har garanterat rundkugg då kantkugg försvann tidigt 90. Rundkugg är rakt av bättre då det håller längre då runt lättare åker "i spåret" på dreven.
Till generator och ac så är det lite olika mått och ingen vet riktigt vad som "ska" sitta där så vitt jag vet. Åk till typ meca och rådfråga där så får du sjyssta gatesremmar som håller och är rätt mått.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1572262
Jag har rundkugg på min B234F, men det var ju en helt ny motor typ när den kom i april 1988 som -89 års modell
Det där med remmar är inte lätt, jag har inte lyckats hitta rätt i katalog någon gång. På min motor sitter generatorn (en lång rem) och AC-kompressor/servo pump (två kortare remmar) på samma sida på motorn (vänster sida).

Hej På Volvo Nerhkorn i Flensburg, de taler […]

Blinkers hänger sig

Hej. Jag har problem med att blinkersen hänge[…]

Det är ju inte mycket som är rätt p[…]

Att åtgärda stenskotten på egen h[…]