Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av hc77
#1572068
Hej,

Grabben köpt a-traktor Volvo 940. Snart dags för besiktning och behöver kolla över fjädring fram. Bilen sänkt av tidigare ägare. Fjädrar ser ok ut, ej av. Ser ok ut när man tittar i motorrummet när man svänger dvs gummi m.m roterar inte med.

På högersidan är den ett par cm lägre och betydligt mycket gungigare. På vänstersidan är den väldigt stum. Misstänker att högerdämparen har gjort sitt.

Har bara kollat på dem genom att skruva av hjulen än så länge. På vänstersidan är gummibälgen söndertrasad. Sitter någon form av röd skumgummidel i övre delen av den som ser ut att delat på sig. Vad är detta för något?

På högra ser jag ingen röd skumgummidel. Dock någon form av lös plasthylsa utanpå stötdämparen som går att dra upp och ner. Sitter helt lös med andra ord. Vad är detta? Saknas för övrigt gummibälg helt på högersidan.

Tacksam för all hjälp.
IMG_1680.jpeg
IMG_1680.jpeg (2.23 MiB) Visad 492 gånger
IMG_1681.jpeg
IMG_1681.jpeg (2.03 MiB) Visad 492 gånger
Användarvisningsbild
av MartinS
#1572086
Det röda skumgummit är för att dämpa eventuellt genomslag .
av bönan
#1572091
Gummigrejen är ett skydd/stopp mot genomslang. Plastgrejen är bara där som ett fäste för dammskyddet - den har utgått och går tyvärr inte att köpa längre. Mina har spruckit men har kört utan och det har funkat ok än så länge. Gummistoppet och dammskydd går dock att få tag på fortfarande, jag köpte ett kit för båda sidorna. Kostade inte så särdeles mycket.

https://folkraceshop.se/genomslagsgummi ... s-v90-fram

Var jag du hade jag bytt båda dämparna samt monterat nya gummistopp och dammskydd på båda sidor.
av hc77
#1572176
Tack för era svar, uppskattas.

Jo, det vore givetvis lika bra att byta båda. Får bli en sväng till skroten och se vad de har. Är bara en a-traktor så är inte så noga när man skall åka i 30km/h. Sitter redan sänkfjädrar alt. kapade så komforten är redan högst begränsad. Hade det funnits nya på Biltema hade det dugit men de hade bara till bakaxel.

Det absolut viktigaste just nu är att få igenom den på besiktningen. Grabbens körkort är snart klart. Vet inte om det går igenom besiktning om stötdämparen är dålig och saknar gummi?

Anledningen till att jag började kolla på det var att det slår som tusan under bilen framtill när man svänger åt höger, dock inget åt vänster. Känns ända upp i stolen. Därav skruvade jag av hjulen men kunde inte hitta något direkt synligt som glappade. Något förslag på vad jag skall titta på som kan orsaka att det slår/dunkar ordentligt när man svänger enbart höger?
av bönan
#1572225
Kolla över länkarmsbussningarna, kan smälla ganska bra vid manövrering om de är helt slut.
av hc77
#1572229
Tittade över länkarmsbussningarna när jag hade av hjulet, tyckte de såg ok ut men skall kolla igen.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1572241
Kolla även det korta staget mellan krängningshämmare och nedre länkarmen. Även "paraply" bussningarna (i staget mot ramen). Staget till krängningshämmare hade rostat av på min 745-a, kunde köra dubbelt så fort genom rondellerna efter bytet.....,😱😱😱😱

Blandband

Bakfjädrar.

Det där hade inte jag stressat upp mig ö[…]

Odb/felkådsläsare...

iCarsoft CR Max skall det stå...

Jag kollade lyktorna bak och de såg bra ut a[…]