Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Stara
#1571916
Har köpt mig en 940 från 1998. Ska beställa olja till bakaxeln men blir väldigt lur på om jag ska ha oljan till Axel med diffbroms eller utan.

Det sitter en 1031 bakaxel, mig veterligen ska det vara utan diffspärr/diffbroms. Men bilen diffar. Läste mig till att diffspärr fanns som tillval på 1031, är det någon som vet om det stämmer?
Bilen kommer ursprungligen från Nederländerna.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1571926
Har för mig att alla 940 SE har slungdiff. Alltså ska du ha "diffoljan" om det är en sådan. Men det kan ha hänt saker under åren. I nödfall, plocka bort kåpan bak så kan du även göra ordentligt rent. Annars ska det finnas en etikett och/eller en plåt bricka på bakaxeln. Den ska i så fall heta 1041
av Stara
#1571939
lennarte skrev: lör 02 mar 2024, 19:57 Har för mig att alla 940 SE har slungdiff. Alltså ska du ha "diffoljan" om det är en sådan. Men det kan ha hänt saker under åren. I nödfall, plocka bort kåpan bak så kan du även göra ordentligt rent. Annars ska det finnas en etikett och/eller en plåt bricka på bakaxeln. Den ska i så fall heta 1041
Tack för svar! En följdfråga på allt detta, jag får olika bud på vad för typ av olja som gäller. Vissa verkar ju köra typen för diff även i den odiffade axeln helt enkelt? Nu för tiden är det ju ofta gl-5, hypoid och diverse tillsatser i allt.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1571961
I en vanlig diff ska det vara GL 5. Tillsatserna för diff broms är till för att det inte ska "slira" i diffen mer är absolut minimum (typ när du svänger). Det finns ju olika ombyggnad satser, men ska det vara en äkta diff.broms är det dyrt. Många svetsar ihop befintlig differential och får då en diff.spärr vilket gör att bilen vid vissa tillfällen blir fullständigt livsfarllig då en diff.spärr gör att bilen strävar efter att i alla lägen gå rakt fram. Funkar bra vid drifting och iskörning men dåligt i "vanlig"trafik.
Min volvo verkar gå snålt

Att alla 5 spridare skulle vara lika igensatta &au[…]

Den hårdvaruuppgradering som erbjudits i US[…]

Säkert tyst och lyxig (och tung och svindyr[…]

Volvo V50 "Mr White"

nya torkaren baklucka.jpg Montera ny torkare til[…]