Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Röd945
#1570142
Är ingen bilexpert så jag testar forumet för tips och utlåtande om detta.
Hörde missljud och öppnade huven.
Det kom avgaser/varm luft ur röret markerat med röd pil.
https://www.dropbox.com/scl/fi/0ji37iwy ... 61iay&dl=0

Undersökte detta lite närmare när jag kom hem och såg att det satt helt löst.
Vad heter delarna och hur lagar man detta?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av lennarte
#1570197
Vet inte exakt hur det är på dessa bilar. EGR och förmodligen också då PulsAir behöver inte längre fungera på vissa årsmodeller. Men, det måste sitta kvar. Dock får det ju inte läcka ut avgaser, då det (också) kan störa övrig avgasrening.
av TioTusenKRBil
#1570306
Ja det där är ju backventilen tror jag. Är inte helt 100 på dessa system då de enligt mig löser sig genom att tas bort och pluggas. Om backventilen gått sönder så tror jag det där blir rätt del som du bara kan smäcka på, men det kanske är en spricka nån annanstans eller så.
av bönan
#1570335
Backventil är det ja. Inga konstigheter att byta med en fast nyckel av rätt storlek. Men kolla så att inte röret under är sprucket, isåfall finns det nya på Volvo för ca 1300. Eller hitta ett begagnat, men se så det inte är tilltäppt vilket de ofta verkar vara. Rent elände att rensa ur.

Det går såklart att plocka bort alltihopa och hoppas på att besiktningen inte bryr sig, då lär man dock byta databoxar till vanliga F-boxar om man inte vill ha felkoder och motorlampa som lyser.

Hej! Vissa D4 VEA har ju lite (mycket?) problem m[…]

Fälgar

hej tänkte kolla om nå vet vad det &aum[…]

Vi som beställt nya XC60

Ljudskillnader mellan 19” och 20” kan […]

Min bil dricker olja

Jag har också samma problem på min xc[…]