Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 37jim13
#1569712
Tja,

Har en 945 med B230F och tänkte som en kul grej att smacka på en liten snigel på han, Någon som gjort detta som vet exakt vad som behövs?

Antar Turbo boxar, Spridare, Turbo, grenrör, Downpipe. Dra ner retur i tråget. Sen vad ska man dra tillförsel till turbon. Sen måste man köra med intercooler och tryckrör osv eller kan man köra utan och lösa de på något annat sätt?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1569721
Tänk på att du inte kommer att kunna besiktiga den, annars funkar det säkert bra att göra så.
av TioTusenKRBil
#1569735
Riktigt bonnigt så blir det väl:
940 grenrör + 13c snurra samt dp eller rakt ur huven
skarva fram lmm och sätta biltema sportfilter > lmm > turbo
svetsa en böj på tråget som 240 turbo till returen
ta olja från oljetrycksmätaren och var glad
Sen är det väl typ att fixa mapp/spridare om det inte kommer tillräckligt med soppa. Hade nog fixat biltemas billigaste intercooler och skickat in den vid grillen också.

Det här håller väl så länge det håller. Absolut inget att rekomendera när b230fk motorer kostar någon tusenlapp bara.
av 37jim13
#1569787
TioTusenKRBil skrev: tor 08 feb 2024, 15:09 Riktigt bonnigt så blir det väl:
940 grenrör + 13c snurra samt dp eller rakt ur huven
skarva fram lmm och sätta biltema sportfilter > lmm > turbo
svetsa en böj på tråget som 240 turbo till returen
ta olja från oljetrycksmätaren och var glad
Sen är det väl typ att fixa mapp/spridare om det inte kommer tillräckligt med soppa. Hade nog fixat biltemas billigaste intercooler och skickat in den vid grillen också.

Det här håller väl så länge det håller. Absolut inget att rekomendera när b230fk motorer kostar någon tusenlapp bara.
Vad gör man åt insuget isf då?
av TioTusenKRBil
#1569788
Fattar inte riktigt frågan. Du får väl dra tryckrör från turbon till insuget? Eventuellt slänga in en billig kylare bakom grillen också.
av 37jim13
#1569820
TioTusenKRBil skrev:Fattar inte riktigt frågan. Du får väl dra tryckrör från turbon till insuget? Eventuellt slänga in en billig kylare bakom grillen också.
Aah ajjemän, Har även en 530 topp som är planad 2,7mm med vx3 kam. Skulle de gå och använda den eller blir det för högt komp?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1569841
Varför inte skippa turbo och insprutning och köra med planad topp (upp till c:a 5mm bör gå), vassare kam (omkring 300 - 305 i duration) och dubbla Weber 45 mm DCOE. Bör lätt ge 200 hk.
Hade själv en Volvo PV med en B20 motor på c:a 130 hk. Då hade jag 10,5 (planat 5,5 mm) i komp.förhållande, duration på 297 och dubbla Weber 38 mm DCOE. Skippar man insprutningen är det mycket lättare för en amatör att få bilen att gå riktigt, riktigt bra. Körde med den (året om) i c.:a 6-7 år och har ångrat det måånga gånger att den såldes till förmån för en familjebil... 😢😢 Frugans första VW Passat -80 års modell som sandblästrades och hellackerades både ut och invändigt och känade oss sedan i många år. Även min mor körde de i några år, hon övertog den när frugan fick sin andra VW Passat. En 87-a som köptes 1989
av TioTusenKRBil
#1570152
Hög komp och lågt ladd >> låg komp högt ladd enligt mig, men det är nog inget du vill hålla på med om du måste fråga sånt här. Det blir mycket mycket varmare med mindre marginal i mappen och högre chans för att det spikar/går åt helvete. Jag hade nog hittat en fin originaltopp eller planat så lite som möjligt för att få det att hålla som marlboroman sa. Kanske till och med köra med tjockaste packningen som du kan hitta.
VX3 kammen är ju inte jättebra på avgassidan för en turbomaskin, men den känns mycket roligare att köra med (har kört turbo med sådan själv).

Är det originalspridare med klämd btr och originalboxar så ska du absolut inte köra med den toppen, men kammen kan funka (tror VX3 är bakställd 3 grader också vilket kan bidra positivt till att det håller men är den framåt så är det större chans att kolven får hål i sig).
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1570153
TioTusenKRBil skrev:tror VX3 är bakställd 3 grader också
Den är backad 3 grader jämnfört med VX-kammen, ja. Det tror jag dock har ringa betydelse, det VX3an "hjälper" med i det här fallet är ju att den är snudd på tvärdöd i lägre register, så man måste ju hålla rätt högt varv för att få någon effekt ur den.
Högre varv i det här fallet minskar risken för krökta stakar osv. Skulle man istället stoppa i T-kammen som är i princip tvärtom så skulle ju stakarna ryka tämligen omgående.

Men i vilket fall är turbo-konvertering av en oöppnad sugis bara en tidsfråga innan det rasar...
LEDRAMP VOLVO 50 SCHEMA

Monterade nyligen en ramp på min V 50 -09 oc[…]

Långsam laddning

Hej! Har skaffat mig en v60 laddhybrid(2020 med 1[…]

Byta bromsbelägg

Berätta gärna efteråt hur det gick[…]

Stoppning till dörrlåda

Nybliven ägare av en 2015 T2. Min förra […]