Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av LeoHellman
#1567466
Hej har en volvo 745 1992 med B234F manual spännare.
Min b234F går skit på tomgång när den är kall men när den är varm går den väldigt lågt på tomgång. Han jag handlade bilen av sa att det var tomgångsventilen som var sönder så han tog bort den. Så är det för att jag inte har någon tomgångsventil som den går så skit?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1567493
Tomgångs motorn/ventilen är till för att stabilisera tomgången. Börja med att läsa ut felkoder. Skriv upp och radera, kör sedan som "vanligt" några mil och läs ut dom igen. Du får så klart fel på tomgångsmotorn, men kan få andra felkoder också. T.ex på temp.givaren för motorstyrningen. Där finns en varningslampa i instrumentet, den ska lysa när där är fel på avgasreningen (vissa felkoder), gör den inte det kan lampan vara bortkopplad. Den ska t.ex lysa om där är fel på temp.givaren till motorstyrningen.
Användarvisningsbild
av LeoHellman
#1567497
borde nog bara vara ventilen då för den går ju ojämt. men kan ju kolla koderna också.
ps. idag var jag ute och skottade fram bilen ur snön och kollade kylarvätskan samt oljan men märkte att oljan luktade lite bensin är det ett problem? bilen har stått i ca 3-4 månader.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1567506
Felen försvinner inte om felkoderna inte raderas, även om du byter komponenter (vissa felkoder) Vad är där för styrsystem på denna? "Vanliga" 740 har på denna årsmodell (och -91) Bendix (USA) medan alla övriga årsmodeller (även 940)har Bosch (Tyskland). Alla 740 som såldes i USA har Bendix.
Bensin i oljan blir det inte om bilen står stilla. Det blir om motorn får för mycket bensin vid normal körning, eller om man kör bara korta sträckor vintertid.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1567557
Lite bensin kommer alltid hitta ner i oljan. Kör man mycket kallstarter och korta sträckor så samlas det mer än vid varmstarter/långkörningar. Det är fullkomligt normalt, men man bör då anpassa oljebytena efter sitt körsätt, för oavsett så smörjer bensin betydligt sämre än olja :-D

Kort sagt, att det luktar lite bensin är fullständigt normalt. Att oljan är svart är också normalt på en lagom inkörd motor, det blir den nästan direkt.
Är oljan däremot mer som vatten och stinker "så man slår sig baklänges" så är det nog dags att byta den :P
Användarvisningsbild
av LeoHellman
#1567560
okej tack! är bara 17 år och kan inte mycket om dessa motorer! jag luktade i oljelocket och på stickan men det luktade inte så starkt bensin och oljan kändes ju hal så borde ju inte va ett problem.

Både och iofs, men i det här fallet &au[…]

Öppna bilen

Nädå, inga risker. 2an kommer raka sp&a[…]

Nu har jag äntligen fått tillfälle[…]

Hej, Jag har en 07 -bifuel med samma fel. På[…]