Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1568065
En liten uppdatering efter en vecka. Jag bytte även olja och rengjorde toppen ordentligt med bromsrengöring då den var svart, sotig och allmänt äcklig. Noterade redan innan detta jobbet att det var något som läckte olja då underdelen där oljetanken sitter såg ut som nån sprutat tjära. Tänkte att det är säkert nån av packboxarna, och jo där inne var det lite svart och kladdigt. Kamremmen var dock torr.

Tittar nu när motorn är varm och kör på tomgång och kan konstatera att det räcker olja från motorn. Skruvade bort kamremskåpan så gott det gick och kikade men kunde inte se något blött eller uppenbart läckage från packboxen till kamaxeln.

Vad tror ni experter, kan det vara topplockspackningen som har gett upp? Antagligen har det läckt där väldigt länge, då det var skitigt och äckligt här redan innan. Är detta något man bör kolla upp? Kör nån mil i veckan med bilen, nästan bara korta körningar.
thumbnail_image0.jpg
thumbnail_image0.jpg (639.62 KiB) Visad 438 gånger
Har ritat i bilden oljans väg från efter att jag har torkat torrt med papper. Det tar kanske 1 minut för oljan att täcka det synliga området, och jag har ritat med röd pil hur den rinner. Det var svårt att se exakt varifrån den kom där inne i hålet.

Har svårt att se att det är packboxen till kamaxeln som läcker, den sattes in efter alla konstens regler, trycktes på plats med handkraft, oljades inte in, och ca 1 mm intryckt från kanten.

Edit: Läste följande på ett annat forum:
Ett vanligt fel är ju att ventilkåpspackningen läcker i högra främre hörnet, sen rinner oljan ner över toppen och motorn.
Har man riktig "tur" så rinner det ner på grenröret...
Kanske är det detta?

/H
#1568479
Tjoflöjt. Börjar bli en långkörare det här...

Bytte ventilkåpspackningen. Den var i bättre skick än vad jag trodde, men det fanns små tecken på eventuella läckage så den byttes. Drog endast alu-locket med handleden vilket brukar bli 10-20 N. Kollade på alla föredömliga youtube-videos innan så man var väl förberedd.

Tyvärr började det läcka igen efter ca 5 minuters tomgång. Hade en timme över, så plockade bort fläkt, remhjul till vattenpump och kamremskåpa, samt kamremsdrevet. Jojomensan, det läckte under kamaxeln, svårt säga om det kom från axeln eller blocket. Inte jättemycket, men tillräckligt för att det ska bli som på bilden. Har inga nya packboxar, och jag måste ha bilen imorrn så tryckte dit lite packningssilkon (finns ju inget mot-tryck så gissar att detta inte har nån större effekt) och skruvade tillbaka hela härligheten igen. Det läckte fortfarande märkte jag men inte fullt så mycket och åt ett annat håll, så vattenpumpen blir inte lika grisig som innan.

Läste lite mer om just packboxar och det är ju en hel vetenskap kring hur de kan läcka, allt om att gamla packboxar gör skrevor i axeln till att det kan finnas andra sorters ojämheter här och där som gör att det inte alls är någon garanti att en ny packbox sluter tätt. Finns ju tätningsmedel man kan slå i oljan, men denna används ju bara för gamla packboxar för att mjuka upp dem och få dem att svälla, det finns väl inget som fungerar med helt nya packboxar, låter ju som trolleri i så fall?

Någon hävdade att man absolut ska smörja in packboxarna med olja, innan montering, men Volvo säger motsatsen. Jag körde utan olja, men nån nisse påstod då att det blir för mycket friktion mellan packbox och axel och att det finns risk att bränna sönder packboxen med läckage som följd... herre jisses man blir ju helt matt snart :-(

Läste även om att igensatt vevhusventilation kan orsaka övertryck och få motorn att trycka ut överdrivet mycket olja via de främre packboxarna, så det är väl vidare något att undersöka.

Som sagt, packboxen ser fortfarande korrekt monterad ut, jämn ditsättning runt om, 2-3 mm från kanten och jag rengjorde noga innan montering. Ibland har man otur.

/
#1568487
Just packboxarna är kluriga, råkade ut för läckande packbox vid kamaxeln när jag bytte samtliga i samband med att jag hade av topp o lite annat småfix, köpte någon "noname" packningsats där alla packboxar var med.
Monterade efter alla konstens regler, men som sagt läckte en del.
Köpte då en ny (dyr) av fabrikatet Elring (som enligt ej bekräftade uppgifter är leverantör till Volvo original) och 10000mil senare är den fortfarande läckfri, så verkar skilja väldigt mycket i kvalitet mellan olika leverantörers.
mvh
Chris72
#1568531
Jag har också bytt på min. Vev + kamaxel. Köpte kvalitets-packboxar samt oljade in dem vid montering. Det är tätt. Jag köpte ett demonteringsverktyg för packboxar från Kamasa. Det är annars lätt att man repar axeln när man ska bort med gamla packboxarna. Bifogar bild på verktyget.
Screenshot_20240125_085002_Chrome.jpg
Screenshot_20240125_085002_Chrome.jpg (42.2 KiB) Visad 325 gånger
Skickat från min SM-F926B via Tapatalk

#1568555
Skruvmejsel fungerar annars alldeles utmärkt. Jad brukar slipa axeln med oljedrängt 400 eller 600 papper radiellt. Oavsett om där är märke eller ej.
#1568597
Till just kamaxel (den orangea elring packboxen) så tar jag ytterst lite olja och så kläms den på plats. Det tycker jag funkar bra, men kanske är fel? Har aldrig slipat eller så där utan det håller tätt. Dock så har jag lyckats spänna fast kåpans packning lite hårt och då behövt köpa ny. Kostar typ 30-80kr beroende på var du hittar den (köp typ elring/viktor reinz osv). Såklart är man försiktig när det gäller att skrapa rent med rakblad eller klämma/trycka osv på anläggningsytor och sånt.
#1568679
Uppdatering, det var fel på packboxen. Förstår inte hur det hade gått till då jag var ytterst försiktig när jag satte in den förra, men den hade vikit sig lite i nederkant precis där den läckte. Satte in en ny packbox, körde på tomgång 15 minuter, inga läckor observerade (än). 130 kr fattigare :party: och en lärdom rikare. Oljade in packboxen denna gången.

Nu ska jag bara få ut all kondensvatten ur systemet, ryker ganska friskt ur avgasröret märkte jag när motorn äntligen kom upp i temperatur (kör mest korta körningar 2-3 km). Det kluckade även vatten ur röret. Trodde det var kylarvatten som har letat sig in, bara på ren djävulskap nu när jag har fixat alla läckande packningar. Inget tyder dock på det, kylarvattnet är rent och klart och jag ser ingen vit gegga under oljelocket. Kylarvattnet minskar inte heller nämnvärt.

/

Nu ska vi se om jag har huvudet med mig den hä[…]

Service Renault Scenic 2003

Det låter som ett rätt kul projekt att[…]

Försök nummer 1 avklarat. Gick inte som[…]

Ni som har koll, hur är läget? Så[…]