Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1567169
Tjena!

Håller på med kamremsbyte till en 940 -91 med AC. Har dammsugit youtube på kunskap, men det återstår några frågor som jag stött på under resans gång, förhoppningsvis kan experterna här svara snabbt:

1) Lossa servopump, är det två eller tre skruvar? I Mackans video lossar han låsmutter och spännskruv sen hänger servopumpen och dinglar och han kan lätt få av remmen. Hos mig sitter den som berget. Själva gångjärnsmuttern verkar inte vara fastrostad, utan den roterar när jag utan mothåll vrider med spärrskaft.

2) Kompressorn till AC. HAr lossat låsmutter och skruvat spännskruven. Kompressorn sitter som berget, vägrar röra sig. Tyvärr saknas kompressor på samtliga videos på youtube där man gör kamremsbyte, och det finns inte mycket annan info heller att hitta. Kan någon vänlig själ förklara hur jag lossar så pass mycket på kompressorn att jag enkelt kan få av ac-remmen? Jag kan inte förstå varför inte generator, servo och ac har samma princip för att lossa och spänna, tittar man på dem ser de ju i princip identiska, men det verkar sitta x antal gömda bultar som också måste väck för servon och AC.

3) Vevaxelbulten, här använder man mutterknackare modell enklare i de youtubevideos jag sett. Det rasslar till nån sekund sen är bulten lös. Jag körde slut på ett helt batteri med min knackare som enligt spec ska klara 230 Nm utan att nåt hände, och tog sen mitt långa spärrskaft (60 cm), lade i handbroms, 4:ans växel och drog allt vad jag orkade, kände att spärrskaftet sviktade men muttern rörde sig inte. Hur hårt vågar jag dra utan risk för att dra av skallen på denna mutter? 60 Nm är ju inte superhårt, om man jämför med bromsokshållarna som ska i med över 100 Nm, och det gör ju folk med handkraft. När något inte går som det ska, är jag alltid rädd för att ta i med mer råstyrka då något kan gå sönder. Har sprutat in en hel del smörja mot bulten...

4) Monterade vattenpump, antagligen originalpumpen som satt där, tog halva dagen att få bort då jag inte ville sabba det där röda röret som går in i den, det var detta som satt bergfast. Löste sig till slut och nu sitter vattenpumpen på plats. Trots att jag var noggrann, rengjorde, tryckte med domkraft underifrån läcker det droppvis från övre packningen. Måste ta ner pumpen och göra om. Hur är det med den där papperspackningen, tål den att tas bort, eller ska den kasseras nu när jag ska lossa den igen? Kostar ju 50 spänn på biltema med en ny...

Tack på förhand
Henke
#1567183
Lucif3r skrev:3. Ett trick är att vila skaftet mot rambalken, och "dutta" med startmotorn.
Så modig är jag inte tyvärr. Jag har ett järnrör som är ca 1,5 meter långt som jag kan använda för att få mer vridmoment, jag vill bara vara säker på att bulten tål detta och att jag inte knäcker skallen? En mutterknackare är ju utan tvekan mer skonsam mot bulten då den knackar och inte "drar", tänker jag utan att egentligen veta. Är ingen van mekaniker som skruvar mycket, men tänkte att detta borde jag klara av själv, och så lär jag mig lite på kuppen.

/
#1567242
Vevaxelbulten på B230 dras åt i två steg:
Steg 1: 60 Nm
Steg 2: vinkeldragning 60 grader
(På gamla B23 dras bulten med 165 Nm)

Om man lägger till lite rost så går det nog åt närmare 300 Nm för att få loss bulten, men det gäller att ha koll på vilket håll man drar! Sen gör ju fjädrarna i lamellcentrum att det sviktar ju mer man drar. I Volvos handböcker används alltid mothåll som monteras på remskivan...

Jag använder en tryckluftsdriven mutterknack som drar 650 Nm för att lossa.
Sen högsta växel och planka mellan stol och bromspedal för att dra åt. Slirar det så tar jag bort bromsok och ersätter dessa med tvingar.

Man får trösta sej med att vevaxelbulten på Audis femma skall dras med 450 Nm vilket inte är kul!
/Hasse
#1567259
Var ett tag sedan jag var där på en b230 men..

AC sitter väl exakt som generator fast omvänt. Lossa lite på 13mm långa skruven som går igenom bussningarna och håll emot med 12mm bakom (så den går fritt i bussningarna). Håll emot låsbleckets spännskruvshållare med 12mm, skruva loss muttern med 13mm på andra sidan, och skruva loss 10mm spännskruven. Man kan strunta i att spänna med 10mm skruven igen då det är superlätt att dra av den, speciellt om det är lite motstånd. Jag spänner bara hållaren för hand (lyft generator/tryck ner ac eller servo, eller så är det tvärtom) och skruvar åt när remmen är sjysst spänd (Har bytt ett antal av dessa m6? skruvar med dubbla muttrar och gängstång).

För servot sitter det väl nästan identiskt, fast blecket har typ dubbelfäste. Det man får göra är att lossa nedersta bulten på blecket lite granna (du ser när du är där) bakom remskivan, och sedan är det identiskt med generator/ac.

Vevaxelbulten behöver som hasse skriver en kralligare slagis. Tror inte det går med en snickarknack utan du behöver närmare 400nm (det positiva är väl att det är lossningsmoment och det är ju alltid lite högre). Jag hade inte vågat köra på startmotorn faktiskt även fast det låter intressant (med min tur hade man svarvat kuggen/pajat startmotorn).

Packningar köper jag aldrig på biltema. Elring tycker jag funkar bra och har även hört att de är leverantör till just volvo (original). Om du byter vattenpump så byt alla packningar (även den till det dära röda röret, funkar med oring på röret tror jag) varje gång. Återanvänd ALDRIG billiga (eller dyra för den delen) packningar. Det är inte värt det att chansa och behöva göra om. Klistra även fast packningarna till vattenpumpen (på pumpens sida, inte blocket) med loctite SI 5926 och se till att de inte vrids ur eller liknande vid montering. Den översta typ "gummihatten", packningen som trycks emot topplocket, kan väldigt lätt vridas eller klämmas på snett också vilket är lätt att missa och förmodligen det som hänt dig. Den vill liksom inte klämmas på rakt ibland utan väljer att sitta lite snett, typ.

Aja, hoppas allt löser sig och att jag inte gett felaktig information nu. Dock brukar det snabbaste sättet att få svar på nätet vara att säga något fel som någon alltid rättar snabbt som ögat, istället för att fråga vilket man inte alltid får svar på. Lycka till!
#1567274
Henrik79 skrev:av Henrik79 » Idag, 13:03
Lucif3r skrev:
3. Ett trick är att vila skaftet mot rambalken, och "dutta" med startmotorn.
Så gör jag också, fungerat kanon. Drar fast gör jag med mutterdragare. Och blå Locktite
#1567276
TioTusenKRBil skrev:ar ett tag sedan jag var där på en b230 men..

AC sitter väl exakt som generator fast omvänt. Lossa lite på 13mm långa skruven som går igenom bussningarna och håll emot med 12mm bakom (så den går fritt i bussningarna). Håll emot låsbleckets spännskruvshållare med 12mm, skruva loss muttern med 13mm på andra sidan, och skruva loss 10mm spännskruven. Man kan strunta i att spänna med 10mm skruven igen då det är superlätt att dra av den, speciellt om det är lite motstånd. Jag spänner bara hållaren för hand (lyft generator/tryck ner ac eller servo, eller så är det tvärtom) och skruvar åt när remmen är sjysst spänd (Har bytt ett antal av dessa m6? skruvar med dubbla muttrar och gängstång).

För servot sitter det väl nästan identiskt, fast blecket har typ dubbelfäste. Det man får göra är att lossa nedersta bulten på blecket lite granna (du ser när du är där) bakom remskivan, och sedan är det identiskt med generator/ac.

Vevaxelbulten behöver som hasse skriver en kralligare slagis. Tror inte det går med en snickarknack utan du behöver närmare 400nm (det positiva är väl att det är lossningsmoment och det är ju alltid lite högre). Jag hade inte vågat köra på startmotorn faktiskt även fast det låter intressant (med min tur hade man svarvat kuggen/pajat startmotorn).

Packningar köper jag aldrig på biltema. Elring tycker jag funkar bra och har även hört att de är leverantör till just volvo (original). Om du byter vattenpump så byt alla packningar (även den till det dära röda röret, funkar med oring på röret tror jag) varje gång. Återanvänd ALDRIG billiga (eller dyra för den delen) packningar. Det är inte värt det att chansa och behöva göra om. Klistra även fast packningarna till vattenpumpen (på pumpens sida, inte blocket) med loctite SI 5926 och se till att de inte vrids ur eller liknande vid montering. Den översta typ "gummihatten", packningen som trycks emot topplocket, kan väldigt lätt vridas eller klämmas på snett också vilket är lätt att missa och förmodligen det som hänt dig. Den vill liksom inte klämmas på rakt ibland utan väljer att sitta lite snett, typ.

Aja, hoppas allt löser sig och att jag inte gett felaktig information nu. Dock brukar det snabbaste sättet att få svar på nätet vara att säga något fel som någon alltid rättar snabbt som ögat, istället för att fråga vilket man inte alltid får svar på. Lycka till!
Tack för bra input. Det är antagligen bussningarna jag har missat att lossa på för servon, det gör man aldrig på youtube, har kollat volvosweden, Stefan B och Mackans garage. BAra att gräva djupare, just AC är svårt att komma åt på baksidan, mycket grejor där. Kanske enklare underifrån.

Bra att veta att jag inte behöver vara jätterädd för att dra sönder vevaxelbulten. Kommer köra långt spärrskaft och slägga och sen drämma till. Har endast tillgång till en Ryobi mutterknackare och den gör ingen nytta. SOm jag har förstått det så är det knacket man vill åt, tar jag en 5 meter långt järnrör och hänger mig i det får jag ju ett helvetes vrid, men då kan muttern knäckas? Annars är ju det så man brukar göra med t.ex. hjulbultar. På med ett järnrör på spärrskaftet, och häng sig i det. Det har jag aldrig misslyckats med, men det är dumt att vara våghalsig på själva motorn... knack är det som gäller... antingen via en maskin eller medelst slägga.

Byter alltid allting till nytt när det gäller packningar och sånt, vilket är lite jobbigt på såhär gamla bilar. Den gamla vattenpumpen hade typ inga packnigar, det var bara smulor kvar, obegripligt hur det höll tätt. Allt man lossar i form av kylarslangar är ju stenhårt och torkat, och håller inte tätt sen när det ska sättas tillbaka. Har gått åt en hel del mer grejor än vad jag hade räknat med.

/
#1567306
Tror inte pumpen till servot har bussningar på din bil men kan ha fel** Däremot sitter det en nedre skruv bakom remskivan som man vill lossa på, som sitter med blecket, typ. Så lossa den, sedan tar du och lossar själva lås/spännblecket. Den här videon tycker jag visar bra. Pumpen kan sitta rätt så hårt och första gången jag var där och bytte multirem så tog jag bara och lossade tillräckligt för att det blev lite slappt, sedan lossade jag skivan på vattenpumpen (4 m6 skruvar?), och lirkade av den med rem på (man fick "vålda" bara ytterst lite för att sträcka remmen typ 1mm). Om jag kommer ihåg rätt så gick det helt enkelt inte att röra servopumpen särskilt mycket på den bilen. Sedan är det bara att dra rem runt vev, servopump, och den lösa skivan till vattenpump, och lirka på vattenpumpens skiva igen, för att spänna lite igen efteråt med servopumpen. Hoppas det inte blev för rörigt nu..

Har inte testat att "segdra" veven men använt en knack som enligt uppgift har 1760nm i lossningsmoment och det gick fint. Killen som jag "lärde" mig av använde en på typ 500nm. Rådfråga kanske volvo själva? Man kanske bara får svar att det ska sitta sånt där mothåll men det kan vara värt en tio minuters telefonkö.

Slangar får man nog räkna med att byta ut om bilen är runt tonåren. Samma med alla packningar och inte minst bussningar som håller ihop vagnen. Även bultar osv märker man har rostat sönder och sånt småskit blir ju en del tusenlappar om man ska fixa till en gammal bil. Åkte till hydroscand och fick alla vakum och vattenslangar till motorn för ~350kr inklusive rostfria klämmor (fick rejäl rabbat såklart) på min nuvarande bil så de kan jag rekommendera, men fråga om priside först. Det går ju ofta att klippa av yttersta bitarna som oftast är värst för att få fram "färsk" slang eller vad man ska säga också.
#1567613
Tack till alla som har medverkat i denna tråd. Nu är kamrem, vattenpump, servorem, ac-rem, generatorrem, alla tre packboxar samt packning till transmissionskåpa bytt.

Vevaxeln satt som berget så jag tog ett litet längre järnrör och knäckte till, och då lossnade den direkt. Gjorde bakvänt när jag satte tillbaka bulten. Fixerade med myutterknackaren och sen tog spärrskaft och järnrör och drog till den. Den rörde sig inte många millimeter, så knacken har antagligen spänt den bra. Bult till kamaxel, mellanaxel och spännrulle körde jag bara med knacken.

Startade motorn efter att allt sattes på plats och jag tycker att den låter ungefär som innan, inga missljud eller nåt. Det började ryka som fan runt motorblocket, så jag trodde att den skulle explodera eller nåt, att något inne i motorn var helgalet, men det slutade efter några minuter, så det var antagligen rester av bromsrengöring, vatten, vikingtvätt, glykol och allt som har lagt sig i olika skrymslen och vrår när jag har grejat. Det var rejält grisigt bakom kamaxeln, verkade som om det hade läckt från den packboxen lite, och sen hade oljan runnit ner ända till vevaxeln. Transmissionskåpans packning hade desintegrerats, fanns endast ett supertunt plastlager som satt som fan. Fin stålborste och rakblad så blev det snyggt igen. De tre packboxarna trillade bort i småbitar när jag började bända i dem med en skruvmejsel, gummit hade stelnat. Måste vara original.

Monterade bort den nya vattenpumpen, satte tillbaka övre packning så gott det gick, den hade deformerats lite, men med packningssilikon som extra skydd verkar den nu inte läcka något mer. Kan inte heller se något oljeläckage från transmissionskåpan, det borde väl i så fall droppa ut nånstans? Har kollat på kamremmen nu när den gått på tomgång i ca 10 minuter, den sitter rakt, är spänd och allting ser torrt ut, så ingen olja verkar läcka ut från packboxarna.

Så, slutet gott, allting gott (hoppas jag). Nu vet jag hur man byter alla dessa grejorna, och det är inget jag ger mig in på i närtid, den saken är säker. Har sjukt ont i ryggen. Kan bara tänka mig hur jobbigt det är att byta på de modernare volvomotorerna eller VEA, där det är extremt trångt och kamremmen sitter på sidan... på en 940 är det åtminstone gott om utrymme så en amatör som jag kan komma ner...

Kommer ni på något jag bör kolla, innan jag drar ut på motorvägen så hojta gärna till. Jag har ingen direkt erfarenhet av hur någonting låter om jag har gjort fel, tex när motorn nollades, eller när kamremmen monterades. Annars betecknar jag detta nervkittlande men intressanta projekt som avslutat.

/Henke
#1567843
Tack Henrik, för denna genomgång. Och vilka suveräna råd du fick! Här jäser det av kunskap och praktisk erfarenhet. Jag ville göra det själv på min, men eftersom man känner en "duktig kille" så... Min B230FD hade gått sjutton (17!) år på sin rem, men endast några tusen mil under den tiden. Ska fråga om det är tangerat världsrekord. Fem år säger Volvo. Bra jobb du gjort och är det torrt och tätt är väl allt frid och fröjd. Tillägg: IPDusa (tror jag) säljer en del spännskruvar till servon, generatorn o kompressorn som tydligen ska vara förbättringar av original. Kan vara värt en titt. Jag fann info här: https://www.240turbo.com/volvo240mods.html

Testade att koppla ur batteriet över natten. […]

Startmotor byte

Det är möjligt att dem gör, vill he[…]

Gissningsvis så är det en kloss som r&o[…]

XC90 eller V90CC

Jag köpte en V90 CC i maj 2023, som ersä[…]