Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1566970
Har inte kört 745-an på ett tag nu, så när jag (några dagar sedan) var iväg en runda så var den väldigt stum. När jag kom hem såg den väldigt låg ut. Där var bara typ 2 fingrar mellan däck och skärmkant mot normalt hela handen. Förmodligen är där vatten i stötdämparna fram som frusit för dom är helt stumma när jag försöker gunga på bilen och spoilern under stötfångaren kan jag använda som snöplog. Det har varit kallt här i flera veckor nu (ner till -13°). Bilen har original kraftigare fjädrar och gasstötdämpare sedan den var ny (36 år och över 50000 mil). Igår, efter några dagar med 0 gradigt väder var den bättre (högre) men fortfarande ganska stum, men den fjädrade en cm eller två när jag försökte gunga på den. Så den börjar tina upp..... Får se i sommar om jag kan få tag i några fjäderben, har ändå funderat på att byta för det högra är lite krökt sedan jag blev påkörd av en lastbil. Passar 940 grejer? Har sett att t.ex kabeln för ABS är annorlunda placerad.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1567131
Körde en lång runda till yngsta dottern, blev nog 10 mil. Det var 0-gradigt så det tinade upp stötdämparna. Det var dimma, bitvis riktigt tätt. Dom varnade för att köra på E6-an. Blev en tur i inlandet via Oskarstöm, Simlångsdalen till Trönninge. När jag kom fram till dottern var Volvon mjuk och fin i framvagnen igen. Var inom ved handlaren i Sennan på vägen och pratade ved, ska hämta 2 m³ bokved i veckan som kommer. På vägen hem körde jag E6-an
F-n vad tät dimman var. Av dom som körde om mig (det var många) var det ingen som använde dimbakljuset och hälften hade inget bakljus alls....... 😱🤐🤐😱😱
av Ulf965
#1567135
Frånvaron av bakljus kan vi tacka enfaldiga EU-byråkrater för. I tillägg, kan vi tacka våra politiker och ansvariga tjänstemän som utan tankar på konsekvenser accepterar dårskaper som kommer från Bryssel och Strasbourg.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1567161
Ulf965 skrev:Frånvaron av bakljus kan vi tacka enfaldiga EU-byråkrater för.
Helt rätt.
Sverige införde 1977 lag om halvljus på dagen. Innan dess kom "någon" på att man kunde sälja "extraljus" (dagsljus) som var gula som man enkelt kunde montera och kopplades (ofta) utan bakljus. Senare var alla svensksålda bilar kopplade så halvljus eller inbyggda varsellus (Volvo 240) med bakljus tändes med "tändning på". Del lag som gäller inom EU idag är samma som den som Sverige (frivilligt) hade före 1977.
Men vad vitsen med att använda "dagsljus" utan bakljus är, förstår inte jag.... 🤬
Användarvisningsbild
av frasse4
#1567168
Vet inte om vi kan beskylla EU i detta fallet. Är det dimma eller dålig sikt ska ju bakljusen vara på, det är ju förarna som förlitar sig på automatiken. Hoppas det tas upp för förarutbildning nu för tiden att man inbland måste slå på ljusen själv. Jag brukar slå på ljusen manuellt vid dålig sikt. Sist jag körde i tät dimma innan jul slog jag på dimljuset, även om jag fick söka i menyn för att hitta dem på Teslan. Tror jag stötte på 1 bil på 1 h som hade dimljusen på.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1567319
Lag på att ha dimljus har vi inte. Men har du det fram, måste dom fungera. Och vara rätt inställda. Ofta bryr sig inte besiktningen om det, det är flera år sedan dom kollade mina på 745-an
Vad jag vet var det lag på bakljus dagtid fram till EU-reglerna kom.
Jag tror att alla som kör utan bakljus i idag i mörker och dimma inte har en aning om att dom inte har bakljus. Dom kör ju med DRL ljus fram och är vana vid att dom tänds vid start.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1567350
lennarte skrev:Men har du det fram, måste dom fungera.
Nje, inte riktigt. Om dom lyser måste dom lysa korrekt. Sitter dom där men inte lyser som dimljus så... Är det inte mer med det.
Förra 945an funkade inte dimljusen på under hela min ägo(9 år har jag för mig), på V70in har jag gått från lyser-inte-alls till lyser-som-dimljus till lyser-som-helljus, nuvarande 945a lös bara ena dimljuset på - första och enda gången jag fått nedslag på dimljus :-D
Användarvisningsbild
av lennarte
#1567361
Lucif3r= skrev:post_id=1567350 time=1705277298 user_id=35880] Nje, inte riktigt. Om dom lyser måste dom lysa korrekt. Sitter dom där men inte lyser som dimljus så... Är det inte mer med det
lennarte skrev:Men har du det fram, måste dom fungera.
Joo, det kan ju vara så, men om dom inte kollar att dom lyser, vet dom ju inte om dom är rätt inställda, eller att dom fungerar
Det är alltid förarens ansvar att ha rätt belysning vid all körning.
Öppna bilen

Lite lustigt, har precis samma problem nu när[…]

Kollat säkringarna under handskfacket? :[…]

Jag har fått samma problem med min XC70 fr&a[…]

Startmotor byte

Det är möjligt att dem gör, vill he[…]