Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvoelis05
#1566122
Hej Min regina får felkod 2-2-1 när jag kört efter nollning det sitter en helt ny lambda sond på den från Vparts som är avsedd för regina systemet men får ändå tillbaka felkod 2-2-1 lambda signal och den verkar dra mycket bensin tror jag har inte kollar efter lambda bytet för det satt en bosch sond innan och då drog den 2 liter milen.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1566125
Kolla vakuumslangen till MAP-sensorn först. Den brukar torka och spricka.
Att du får den felkoden betyder inte att Lambdasonden är trasig, bara att ECU får felaktiga (oväntade) signaler från Lambdasonden. Ofta beroende på tjyvluft någonstans mellan luftemperatur givaren (istället för LMM) och Lambdasonden
2-2-1 = Adaptiv lambdareglering dellast (tänder lampa)
Villkor:
Det adaptiva systemet kompenserar för långsamma förändringar av bränsle/luftblandningen.
Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen är för mager i dellastområdet. Det adaptiva systemet kompenserar detta genom att feta upp bränsle/luftblandningen för att behålla λ=1, vilket är rätt bränsle/luftblandning. När adaptiva systemet har kompenserat näst intill maximalt vad det klarar av tolkas detta som onormalt och felkod 2–2–1 sätts.
Felorsak:
Motorn går för magert, luftläckage, lågt bränsletryck, felaktiga givarsignaler.
Felsymptom:
Tjuvstopp vid kallstart, eventuellt hög bränsleförbrukning, olika körbarhetsproblem

Bendix och Bosch har många gemensamma delar. På Regina (bränslesystemet) är det (främst) Luftemperatur givaren och MAP-sensorn som är annorlunda. På Rex (tändsystemet) är det mer som skiljer, och det brukar vara problem med tändspole enheten.

Lyktorna: Jag vet inte hur stort bekymret ä[…]

Xanthopteryx Riktigt bra jobbat! Detta kan bli r&a[…]

En uppdatering: Jag åkte ut till bilfirma[…]