- tor 04 jan 2024, 07:05
#1566125
Kolla vakuumslangen till MAP-sensorn först. Den brukar torka och spricka.
Att du får den felkoden betyder inte att Lambdasonden är trasig, bara att ECU får felaktiga (oväntade) signaler från Lambdasonden. Ofta beroende på tjyvluft någonstans mellan luftemperatur givaren (istället för LMM) och Lambdasonden
2-2-1 = Adaptiv lambdareglering dellast (tänder lampa)
Villkor:
Det adaptiva systemet kompenserar för långsamma förändringar av bränsle/luftblandningen.
Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen är för mager i dellastområdet. Det adaptiva systemet kompenserar detta genom att feta upp bränsle/luftblandningen för att behålla λ=1, vilket är rätt bränsle/luftblandning. När adaptiva systemet har kompenserat näst intill maximalt vad det klarar av tolkas detta som onormalt och felkod 2–2–1 sätts.
Felorsak:
Motorn går för magert, luftläckage, lågt bränsletryck, felaktiga givarsignaler.
Felsymptom:
Tjuvstopp vid kallstart, eventuellt hög bränsleförbrukning, olika körbarhetsproblem
Bendix och Bosch har många gemensamma delar. På Regina (bränslesystemet) är det (främst) Luftemperatur givaren och MAP-sensorn som är annorlunda. På Rex (tändsystemet) är det mer som skiljer, och det brukar vara problem med tändspole enheten.
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V