940 generator laddar ej
Postat: ons 03 jan 2024, 22:18
Hej! Har läst lite på forumet men inte hittat nått som löser mitt problem..
Det började med att alla lampor i bilen blev disco och bilen laddade ur varje gång jag körde efter jag laddade batteriet fullt.
Jag köpte en generator på skroten (wild card) funkade ej, bytte laddningsregulatorn och kolen mellan dessa 2 generatorer I olika kombinationer utan framgång.
Beställde en "ny" från bildelsbasen som stod som OK, har nu satt i den och det Laddar fortfarande inte som det ska.
FELSÖKNING:
Mätning mellan B+ på generator och jord på generator - 11.6V på tomgång, 13.6V vid gas.
Mätning B+ och B- på batteri - går neråt på tomgång, slutade mäta vid 10.3V och går upp till 12.5V igen vid avstängd.
Zummer mätningar:
B+ mellan batteri och generator har kontakt.
Jordpunkt i bilen och generator har kontakt.
Chassi av bil och av generator har kontakt.
Laddningslampan lyser vid tändläge 2 och av när bilen är på.
Batteriet är ca 1 år gammalt.
Mätningar är gjorda med bil av och på med halvljus samt fläktar på max med max värme (kom ej upp i arbetstempo dock)
Någon som har några tips? Känns lustigt om alla har fel på laddningsregulator eller kol, speciellt en som står som OK på bildelsbasen.
Generatorerna är Denso 100A 14V
Mvh
Det började med att alla lampor i bilen blev disco och bilen laddade ur varje gång jag körde efter jag laddade batteriet fullt.
Jag köpte en generator på skroten (wild card) funkade ej, bytte laddningsregulatorn och kolen mellan dessa 2 generatorer I olika kombinationer utan framgång.
Beställde en "ny" från bildelsbasen som stod som OK, har nu satt i den och det Laddar fortfarande inte som det ska.
FELSÖKNING:
Mätning mellan B+ på generator och jord på generator - 11.6V på tomgång, 13.6V vid gas.
Mätning B+ och B- på batteri - går neråt på tomgång, slutade mäta vid 10.3V och går upp till 12.5V igen vid avstängd.
Zummer mätningar:
B+ mellan batteri och generator har kontakt.
Jordpunkt i bilen och generator har kontakt.
Chassi av bil och av generator har kontakt.
Laddningslampan lyser vid tändläge 2 och av när bilen är på.
Batteriet är ca 1 år gammalt.
Mätningar är gjorda med bil av och på med halvljus samt fläktar på max med max värme (kom ej upp i arbetstempo dock)
Någon som har några tips? Känns lustigt om alla har fel på laddningsregulator eller kol, speciellt en som står som OK på bildelsbasen.
Generatorerna är Denso 100A 14V
Mvh