Sida 1 av 1

Helt död 740 lh2.2

Postat: ons 03 jan 2024, 16:37
av spegel00
Tjena, skulle ut idag och ta en sväng till affären och när jag vred på nyckeln var den helt död. Inget lyste upp eller något, tänkte att det var batteriet. Så bad kompisen svänga förbi garaget och ta med startkablar och sen även ett nytt batteri som står där på laddning. Testa med startkablar och fortfarande helt död, testade sen med nytt batteri och helt död även där.

Nån som har några ideer jag kan kolla på när jag ska till garaget imorgon och greja? Är en b230f lh2.2

Re: Helt död 740 lh2.2

Postat: ons 03 jan 2024, 16:41
av lennarte
Lyser lamporna i instrumentet??

Re: Helt död 740 lh2.2

Postat: tor 04 jan 2024, 01:02
av spegel00
lennarte skrev: ons 03 jan 2024, 16:41 Lyser lamporna i instrumentet??
Nepp det är helt dött, allting är helt dött. Ingenting lyser

Re: Helt död 740 lh2.2

Postat: tor 04 jan 2024, 07:40
av lennarte
Kolla att kablarna mellan batteri, startmotor och jord. Både plus och minuskablarna. Kolla speciellt dom klenare plus kablarna som går från plus kabelskon in till kupe'n. Det sitter 2 st muttrar på (original) pluskabelskon, en för att spänna fast kabelskon och en för att spänna fast nämda kablar. En av dom (kan vara flera) går till en kopplingspunkt ovanför bränsleboxen (A-stolpe passagerarsidan) och delar sig där och en går till tändlåset och en till plus matning i elcentralen.

Re: Helt död 740 lh2.2

Postat: tor 04 jan 2024, 15:46
av spegel00
lennarte skrev: tor 04 jan 2024, 07:40 Kolla att kablarna mellan batteri, startmotor och jord. Både plus och minuskablarna. Kolla speciellt dom klenare plus kablarna som går från plus kabelskon in till kupe'n. Det sitter 2 st muttrar på (original) pluskabelskon, en för att spänna fast kabelskon och en för att spänna fast nämda kablar. En av dom (kan vara flera) går till en kopplingspunkt ovanför bränsleboxen (A-stolpe passagerarsidan) och delar sig där och en går till tändlåset och en till plus matning i elcentralen.
Kikade på det och det såg OK ut vad jag kunde se så har ingen aning vad det kan vara annars, nån annan ide?

Re: Helt död 740 lh2.2

Postat: tor 04 jan 2024, 16:40
av sicnarf
Fel i tändlåsens startkontakt. Knacka lite och testa igen

Re: Helt död 740 lh2.2

Postat: fre 05 jan 2024, 00:42
av spegel00
sicnarf skrev: tor 04 jan 2024, 16:40 Fel i tändlåsens startkontakt. Knacka lite och testa igen
Var sitter det startkontakten?

Re: Helt död 740 lh2.2

Postat: fre 05 jan 2024, 11:14
av lennarte
Stsrtkontakten sitter i rattlåset, på baksidan mitt emot nyckeln. Har du 12,5V på batteri polerna när du försöker starta? Mät om där är 12,5V på batteri kabelskorna när du försöker starta. Den kabeln som går från batteriet och in i kupen, ryck i den vid batteriet när du försöker starta. Den ska sitta ordentligt fast. Är den lös blir det ingen ström till tändlåset och elektronik.
Sätt en startkabel mellan batteri minus och motor block och försök starta. Prova med en skruvmejsel mellan dom 2 stora muttrarna på startmotorn. Då ska startmotorn gå igång. Obs! bara startmotorn går, motorn går inte runt. Om startmotorn då går runt, ta bort den yttre kabelskon (blå kabel?) och sätt mejsel mellan stiftet och den övre muttern på startmotorn. Växel i friläge. Då ska motorn gå runt. Den kan inte starta för där finns ingen ström till elektroniken, men då vet du att felet är undet instrument brädan. Eller i (den klenare) kabeln från batteriet och in till elcentral/tändlås

Re: Helt död 740 lh2.2

Postat: fre 05 jan 2024, 21:19
av spegel00
lennarte skrev: fre 05 jan 2024, 11:14 Stsrtkontakten sitter i rattlåset, på baksidan mitt emot nyckeln. Har du 12,5V på batteri polerna när du försöker starta? Mät om där är 12,5V på batteri kabelskorna när du försöker starta. Den kabeln som går från batteriet och in i kupen, ryck i den vid batteriet när du försöker starta. Den ska sitta ordentligt fast. Är den lös blir det ingen ström till tändlåset och elektronik.
Sätt en startkabel mellan batteri minus och motor block och försök starta. Prova med en skruvmejsel mellan dom 2 stora muttrarna på startmotorn. Då ska startmotorn gå igång. Obs! bara startmotorn går, motorn går inte runt. Om startmotorn då går runt, ta bort den yttre kabelskon (blå kabel?) och sätt mejsel mellan stiftet och den övre muttern på startmotorn. Växel i friläge. Då ska motorn gå runt. Den kan inte starta för där finns ingen ström till elektroniken, men då vet du att felet är undet instrument brädan. Eller i (den klenare) kabeln från batteriet och in till elcentral/tändlås
Tusen tack! Ska kika på allt detta imorgon. Tack för svar😁