Sida 1 av 1

940 Polis strömförbrukning avstängd

Postat: ons 20 dec 2023, 17:32
av SL2
Hej, en kompis har en 940 Turbo 1996 som har varit polisbil. Den drar tre gånger så mycket ström när den är avstängd som en jag mätte från 1997. Båda turbo (med olika tryck), båda automat (tror inte det spelar nån roll men..).
Jag har inte siffrorna kvar, men det här blev aktuellt nu igen när ett nytt Bosch-batteri tappar ström lite för fort i kylan, och det är inte första gången.

Vad är kopplat annorlunda på polisbilar som man kan behöva ändra?

Jag tänker inte på "det kan ju vara precis vad som helst som drar ström", jag förstår det. Är ute efter specifika, kända saker att kolla på just polisbilar. Om det finns.. :)

Det enda jag vet är att inget har kopplats in i den efter att den såldes från polisen. Den hade ingen stereo när jag mätte.

Re: 940 Polis strömförbrukning avstängd

Postat: ons 20 dec 2023, 21:42
av panth0n
Ryck ur säkring efter säkring eller relä efter relä och se när den slutar dra tjuvström så får du lite smalare område att felsöka kring :-)

Re: 940 Polis strömförbrukning avstängd

Postat: ons 20 dec 2023, 21:53
av SL2
Det tänker jag göra om det behövs, men först vill jag kolla om något funkar annorlunda på polisbilar.

Re: 940 Polis strömförbrukning avstängd

Postat: mån 12 feb 2024, 15:26
av SL2
Problemet löst!

Jag fick äntligen chans att titta på bilen. Tar jag bort säkring 3 så sjunker strömmen med mer än hälften. Den är enbart för Power seats, men det har den inte.

Bilen klarar sig säkert utan den säkringen, men jag undrar ju vad som är inkopplat där som drar ström.. nånting är ju annorlunda med bilen ändå.

Re: 940 Polis strömförbrukning avstängd

Postat: tis 02 apr 2024, 03:37
av SL2
Så enkelt var det ju inte haha..

Utan säkring 3 så slutar signalhornet att fungera på den här bilen. Jag har inte kollat på det själv, men det är säkert fler saker som slutar funka.

Är det ingen som har erfarenhet av 940 som varit polisbil?

Re: 940 Polis strömförbrukning avstängd

Postat: tis 02 apr 2024, 11:05
av TioTusenKRBil
Det har väl något att göra mer siren/blåljus som man ryckt utan att tänka på nästa ägare. Om det bara är säkring 3 som jävlas så får man väl följa sladden under säkrinsdosan och se vart den går typ. Personligen hade jag bara kopplat om tutan om det är det enda som felar då det troligtvis inte är värt att fina till en gammal sliten polisbil som dessutom är automatare. En tuta är ju typ det lättaste att koppla på en bil tänker jag, kontra att leta och riva isär halva bilen för att fixa vad de nu gjorde med polisbilarna (förmodligen är de byggda lite olika beroende på vem som gjorde det).

Re: 940 Polis strömförbrukning avstängd

Postat: tis 02 apr 2024, 14:27
av Lucif3r
Håller med ovan, dra om tutan bara om det är det enda. F-n så mycket snabbare och enklare än att försöka reda ut någon specialkopplad el utan schema :sick:

Re: 940 Polis strömförbrukning avstängd

Postat: tor 23 maj 2024, 19:53
av SL2
Ja jag vill ju inte krångla till det, men är rätt säker på att elhissar är på samma, kanske nåt mer. Ska kolla när jag får chansen i sommar.