Koppla eftermarknadsmätare 940
Postat: ons 08 nov 2023, 04:49
Tjena,
Har tröttnat på mina väldigt dåligt kopplade mätare och skulla vilja göra om, göra rätt.
Har just nu oljetemp och tryck samt laddtryck som bara ligger inklämda där radion ska sitta normalt sett.
Samtliga sladdar är 1,5mm RKUB vilket jag antar ska funka, men är inte världesn bästa elektriker.
Samtliga mätare är biltemas billigaste (svarta, ingen "styling" osv), vilka tydligen ska funka galant på en bänkmaskin i området.
-Oljetryck: Skarvat på originalplats med y-kors. Jordad i gänga, signal skickad via originalhärva genom AC-tork-hålen i brandväggen, + från 13 stift, mätare jordad vid stift nära förarens fötter.
-Oljetemp: Borrad i tråget nära oljepumpen. Jordad i skruv till tråget, signal skickad via originalhärva genom ac-tork-hålen i brandvägg, + från 13 stift, mätare jordar vid stift nära förarens fötter.
-Laddtryck: Skarvad med t-kors i vakumslang vid originalmätare.
Är detta korrekt gjort? Är det något som kan gå fel pga tjocklek på sladden, eller ska man ta + från någon annan säkring än 13? 12 kanske? Ska man köra någon speciell sladd till t.ex. oljetempen?
Lamporna är för tillfället inte fungerande på någon av mätarna. Är det bara att jorda i karossen, och koppla + på en säkring som matchar dimningen av instrumentbelysningen (vilken säkring isåfall?). Annars kan man väl ta och sno + från en nuvarande lampa? Har extraljus från fabrik som är kopplat både på blinkersspaken, och en helt egen knapp under instrumentpanelen. Kanske bara är att skarva in ljus till mätarna på den knappen?
Aja, hoppas ni fattar och har lite tips eller svar som kan vara till hjälp här.
Har tröttnat på mina väldigt dåligt kopplade mätare och skulla vilja göra om, göra rätt.
Har just nu oljetemp och tryck samt laddtryck som bara ligger inklämda där radion ska sitta normalt sett.
Samtliga sladdar är 1,5mm RKUB vilket jag antar ska funka, men är inte världesn bästa elektriker.
Samtliga mätare är biltemas billigaste (svarta, ingen "styling" osv), vilka tydligen ska funka galant på en bänkmaskin i området.
-Oljetryck: Skarvat på originalplats med y-kors. Jordad i gänga, signal skickad via originalhärva genom AC-tork-hålen i brandväggen, + från 13 stift, mätare jordad vid stift nära förarens fötter.
-Oljetemp: Borrad i tråget nära oljepumpen. Jordad i skruv till tråget, signal skickad via originalhärva genom ac-tork-hålen i brandvägg, + från 13 stift, mätare jordar vid stift nära förarens fötter.
-Laddtryck: Skarvad med t-kors i vakumslang vid originalmätare.
Är detta korrekt gjort? Är det något som kan gå fel pga tjocklek på sladden, eller ska man ta + från någon annan säkring än 13? 12 kanske? Ska man köra någon speciell sladd till t.ex. oljetempen?
Lamporna är för tillfället inte fungerande på någon av mätarna. Är det bara att jorda i karossen, och koppla + på en säkring som matchar dimningen av instrumentbelysningen (vilken säkring isåfall?). Annars kan man väl ta och sno + från en nuvarande lampa? Har extraljus från fabrik som är kopplat både på blinkersspaken, och en helt egen knapp under instrumentpanelen. Kanske bara är att skarva in ljus till mätarna på den knappen?
Aja, hoppas ni fattar och har lite tips eller svar som kan vara till hjälp här.