Sida 1 av 1

Byta oilja i bakaxeln och M90-låda, 960/S90

Postat: ons 01 nov 2023, 10:58
av MartinS
Vad jag förstår finns det bara en plugg i bakaxeln på S90-98, hur är tanken att man byter olja enklast. Suga ut och sedan fylla till det rinner ut?

Visst finns det både nivåplug och töm-plugg på M90-lådan?

Re: Byta oilja i bakaxeln och M90-låda, 960/S90

Postat: ons 01 nov 2023, 11:12
av bönan
M90n har två pluggar, inga konstigheter.

Inte rört diffen på min 960 men vad jag ska förstå finns endast en påfyllningsplugg och den sitter uppepå diffen, alltså kan man inte fylla tills det droppar ut utan måste mäta upp rätt mängd olja först.

EDIT: Hittade en guide (på engelska).

https://www.brickboard.com/RWD/volvo/11 ... k_960.html

Re: Byta oilja i bakaxeln och M90-låda, 960/S90

Postat: ons 01 nov 2023, 11:31
av MartinS
Ok, tack! Verkar smått trångt och bökigt... Men det verkar va ett fyll/nivå-hål.

Re: Byta oilja i bakaxeln och M90-låda, 960/S90

Postat: ons 01 nov 2023, 11:38
av lennarte
Kör till gamla bron till/från Hisingen mot Kungälv, bind ett tråg under bakre stötfångare och ta bort pluggen. Kör försiktigt ut på bron och vänta på broöppningen. När bron öppnar rinner oljan ut. När bron sedan stänger har du oljan i tråget och kan fylla i ny. Enkelt och bra 😁😁😇🤢

Re: Byta oilja i bakaxeln och M90-låda, 960/S90

Postat: tor 02 nov 2023, 19:57
av Ulf965
Testa att skruva ur nedersta bulten på "locket" till diffen. På en del Volvo bakaxlar fungerar den bulten också som dräneringsplugg.

Re: Byta oilja i bakaxeln och M90-låda, 960/S90

Postat: fre 03 nov 2023, 06:53
av errim
Bra förslag där ulf965!.
Ett annat förslag är att helt enkelt skruva av kåpan och då får man ut all olja och samtidigt kan man då rengöra silen som oljan flödar igenom (krondrevet "pumpar# upp oljan till silen som sitter i locket).

Re: Byta oilja i bakaxeln och M90-låda, 960/S90

Postat: fre 03 nov 2023, 07:09
av TioTusenKRBil
Aldrig haft med drivaxlar eller diff att göra på multilink men det kanske är lite annourlunda med dräneringshålet. På tidiga stela axlar så sitter det väl en plugg mitt i under, medans på typ 940 så är det lägsta hålet om jag inte missminner mig. Iaf så luktar det ju ut av helvete med oljan så man vill inte gärna spilla eller få det på sig (kläderna går inte att tvätta ur) vilket är något man bör tänka på innan man lossar hela kåpan.