Svetsdiff 740
Postat: fre 27 okt 2023, 23:23
Tjena. Ska svetsdiffa min 740 imorgon, hur ska jag svetsa på bästa vis? Har pinne och mig svets. Någon som har tips? Måste man verkligen plocka ur drivaxel?
TioTusenKRBil skrev: ↑lör 28 okt 2023, 09:13 Bäst är ju om du svetsar med hela klumpen ur (är verkligen inte svårt att göra), näst bäst är att plocka drivaxlar så det inte blir något knas där, se till att ha kvar lite olja så du kan bli av med slagg och så lättare. Bara svetsa ihop mitten som fan och hoppas att det håller. Är det en slungdiff kan man svetsa slungen så den hackar tag och biter även i hög hastighet. Blir lite som en livsfarlig lockerdiff då.Okej! Ja det har slagit mig att plocka ur hela diffklumpen. Lär titta hur man gör och om det är bökigt eller inte
Frågan är om det verkligen är så svårt att skruva loss två bultar bakom oken, eventuellt en skruv på skivan, och sedan fyra bultar på axeln på vardera sida för att göra detta "korrekt". Att få ur diffen är ju inte heller svårt om du redan tagit dig dit liksom. Dessutom så vet du att det inte liggar massa skit där inne efter också.
TioTusenKRBil skrev: ↑lör 28 okt 2023, 09:50 Jo, plus att man slipper oroa sig om slagg eller att det fattar lite väl mycket eld om eventuell olja. Har du ut den kan du även få dit en liten platta lättare vilket bör göra det tåligare, om man nu inte är världsbäst på att svetsa. Jag hade iaf tagit ur drivaxlarna då dessa redan är sköra nog.Är det knepigt att dra ur drivaxlarna? Hur går man till väga? Och hur gör man om man ska ur med diffklumpen om du vet? :) Sjukt längesen jag skruva på en 740
Marlboroman skrev: ↑lör 28 okt 2023, 15:45 Tomgångsmotorn, den reglerar tomgången.Okej. Ska den va i eller ur? För när jag rycker ur den verkar de som tomgången är lite högre. Tar det någon skada om den är ur?
TioTusenKRBil skrev: ↑lör 28 okt 2023, 22:22 Den ska definitivt vara i så vitt jag vet.Okej tack för bra svar, vet nog nu hur jag ska bära mig åt. Ska vänta lite med svetsdiff tills snön kommer och se hur de går å sladda, går det trögt så svetsdiffar jag
Drivaxlarna är som sagt:
Två skruvar bakoken, tror det är 13mm (använd 6 kant hylsa och förlängare genom bakfjäder/6kant nyckel t.ex. för bromsrör om du bara har 12 kant)
Av med bakoken (du kan behöva hamra ut pinnarna och ta loss klossarna först)
Eventuellt en skruv i skivorna och av med de
Snurra drivaxeln så ser du 13mm (om jag minns rätt) bult genom hålet i drivaxeln (typ i mitten). Det finns fyra stycken som håller fast drivaxeln samt en bricka + klämmer fast bromskölden. Av med dessa, sen måste man bara rycka lite i drivaxeln för att få ut den. Akta så att du inte rubbar hjullagret som sitter fastklämt på själva axeln.
Man kan använda en gammal bromsskiva och skruva på den bakofram för att sedan knacka loss drivaxeln med en liten slägga på bromsskivan om det sitter fast. Jad hade rengjort och lagt på lite hjullagerfett (brukar vara lila från t.ex. skf om du är osäker) innan jag återmonterar drivaxlarna.
Man vill verkligen inte låta drivaxlarna sitta i under svetsning då de är sköra och värms de upp tillräckligt högt utan att kontrolerat kylas ner igen så är de inte längre härdade korrekt. Folk borrar ju t.o.m. hål i de så de ska vridas istället för att gå av så verkligen inget man vill försämra.