Volvo 944 ingen gnista eller ström till spridare
Postat: tor 19 okt 2023, 23:37
Hej, jag börjar bli tokig på min 944 snart. Det är en 944 från 1992 med Loh 2.4. Den har startat och gått förut men nu har den varken gnista eller ström till spridar kontakter. Inga felkoder. Bränslepumpen går.
Har bytt följande: tändstift, tändkablar, fördelare, rotor, tändspole, tändbox, bränslebox, tändmodul, hallgivare, bränslerelä, spridarrelä. Bytt massa jordpunkter runt om i motorutrymmet och även dragit en 35mm2 kabel från - på batteriet till blocket för att försäkra att jag har en stabil jord.
Får ström ut från spolen men inget vidare trots att jag bytt fördelare o rotor från bilar som fungerar. Testat kört konstant + till spolen också men ingen skillnad. Som jag förstått ska strömmen till spolen pulsera via jord men det har jag inte kollat. Jag har bara mätt i kabeln ut från tändspolen med en testpenna och då får jag konstant 12+ står det när jag vrider runt motorn. Om jag sätter på ett stift från kabeln till tändspolen så får jag en gnista i cirka 1 sekund när man slår på tändningsläge 2.
Har säkert varit otydlig eller nått sånt så fråga på. Tack på förhand!
Har bytt följande: tändstift, tändkablar, fördelare, rotor, tändspole, tändbox, bränslebox, tändmodul, hallgivare, bränslerelä, spridarrelä. Bytt massa jordpunkter runt om i motorutrymmet och även dragit en 35mm2 kabel från - på batteriet till blocket för att försäkra att jag har en stabil jord.
Får ström ut från spolen men inget vidare trots att jag bytt fördelare o rotor från bilar som fungerar. Testat kört konstant + till spolen också men ingen skillnad. Som jag förstått ska strömmen till spolen pulsera via jord men det har jag inte kollat. Jag har bara mätt i kabeln ut från tändspolen med en testpenna och då får jag konstant 12+ står det när jag vrider runt motorn. Om jag sätter på ett stift från kabeln till tändspolen så får jag en gnista i cirka 1 sekund när man slår på tändningsläge 2.
Har säkert varit otydlig eller nått sånt så fråga på. Tack på förhand!