Sida 1 av 2
Volvo 745 1990 Bromslang
Postat: lör 14 okt 2023, 16:39
av Ferm100
Hej!
Har en Bromslang som behöver bytas på vänster sida.
Vilka verktyg Behöver man och vad är viktigt att Tänka på?

Re: Volvo 745 1990 Bromslang
Postat: sön 15 okt 2023, 12:23
av TioTusenKRBil
Bak eller fram?
- Värmare (gasol från b-tema funkar)
- Ringnycklar (6 kant, inte 12, 71-5603 från b-tema funkar)
- 6 kant hylsor + spärr/hävstång (även här funkar b-tema men jula har ett helt ok meec set för 600kr som håller hela livet för hemmameck + 10 års garanti)
- Ny bromsvätska (b-temas 34-00 funkar även här för vardalgig körning MEN om du inte vet vad som ligger i nu ELLER om det inte flushat på två år bör du byta hela systemet)
Att byta är helt enkelt att trycka ner bromspedalen typ 90% och sedan hålla den där med t.ex. en träkloss. Sedan försöker du först skruva loss allt som vanligt innan du märker att bromsslangen sitter fast så in i helvete. Då kapar du slangen så kort som möjligt och värmer med brännaren tills den smäller ur nippeln och glöder som fan. När du gjort detta så bör det vara varmt nog att få på en 6 kant hylsa och dra loss med skaftet. Om det inte får plats får man bruka 6 kant nycklar, MEN dessa är skitsvåra att hitta så 6 kant med ett litet hål (ringnycklar) för slangar funkar galant (12 kant svarar lätt). Sedan är det bara att skruva in nya slangen och lufta systemet.
För att lufta så öppnar du först vätskebehållaren, sedan har du en polare som pumpar tills pedalen är skitstum och håller ner, då öppnar du nippeln och låter det rinna ut för att sedan stänga nippeln och först när det är stängt kan polaren släppa pedalen och göra om hela proceduren. Du kan köpa luftare (en genomskynlig slang och petflaska funkar) så du ser ev. luftbubblor, som sedan inte ska finnas när luftningen är färdig. Annars är det bara att pumpa några gånger tills det sprutar ut och fylla på eftersom. Låt det inte bli tomt i kärlet utan fyll verkligen på eftersom. Tänk även på att inte trycka pedalen i botten (bara 90% ish) då du kan ha sönder packningarna i bromscylindern om man misshandlar den för mycket. Tänk även på att om man använder slang så vill man att slangen går uppåt och inte neråt för tidigt. På så sätt kommer luften vilja bygga bubblor högst upp och vätskan kommer skapa som en sluss så att luften inte åker tillbaka in i oket vid ev. baksug.
Hoppas denna förjäkliga förklaring är klar nog iaf.
Re: Volvo 745 1990 Bromslang
Postat: sön 15 okt 2023, 17:45
av Lucif3r
Få ur slangen ur oket är inga större problem på 7/940 faktiskt, dom har ju en adapter-mackapär som faktiskt inte rostar fast.
Men... Få ur slangen ur bromsröret... Ja det är ju en annan 5a

Räkna med att du kommer som minst runda nippeln, och i "värsta" fall helt enkelt dra av röret. Personligen har jag slutat att ens försöka, jag kapar helt enkelt röret så nära nippeln det går och konar om det på en gång istället. Det finns gott om slack i rören så man kan kapa på det viset många många gånger
Biltemas dubbel-koningssats funkar fint, tror jag gav typ 300kr för den för några år sedan. Så enda extrakostnad i framtiden är ju då nipplarna, men dom kostar inte många kronor.
Re: Volvo 745 1990 Bromslang
Postat: sön 15 okt 2023, 20:38
av lennarte
Värmer man nipplarna så släpper dom (oftast) lätt. Koningsverktyget använder jag inte ofta längre. Verkar som bromsrören har blivit av bättre kvalitet med åren. Tycker (som exempel) att man oftare fick byta bromsrören på bakaxeln på PV och Amazon än det var på 140 och 240. Senare kom ju förkopprade rör, och kopparrör.
Re: Volvo 745 1990 Bromslang
Postat: sön 15 okt 2023, 21:06
av Erik Å
Var beredd på att gummislangen kan hoppa ut ur metallhylsan med en rejäl knall när man värmer nippeln med gasol.. Bromsvätska brinner för övrigt rätt bra.
Sätt inte eld på bilen..

Re: Volvo 745 1990 Bromslang
Postat: mån 16 okt 2023, 15:10
av TioTusenKRBil
Mycket bra tips faktiskt. Glömde helt att nämna att man inte ska skruva INNAN man värmt röret då det förmodligen kommer vridas sönder om man inte vickar med massvis med värme först. Vet du var man kan köpa nya sånna "förlängare" eller vad man ska kalla de dära grejerna som sticker ut ur oket förresten @Lucif3r?
Re: Volvo 745 1990 Bromslang
Postat: tis 17 okt 2023, 13:47
av Lucif3r
TioTusenKRBil skrev:Vet du var man kan köpa nya sånna "förlängare" eller vad man ska kalla de dära grejerna som sticker ut ur oket förresten @Lucif3r?
https://www.cvi-automotive.se/sv/articl ... ang-700900
Enda jag kunde hitta i lager via google.
Re: Volvo 745 1990 Bromslang
Postat: tis 17 okt 2023, 14:15
av Erik Å
Jag har klurat över varför förlängaren sitter där utan att finna någon rimlig förklaring, vore det inte billigare att välja en aningen längre slang..?
Hade volvo ett jättelager med för korta slangar?

Re: Volvo 745 1990 Bromslang
Postat: tis 17 okt 2023, 14:48
av Lucif3r
Det är olika gängor på bromsslangen och bromsoket. Jag tror även den fyller en strypande funktion.
Senare 700 och hela 900-serien är ett riktigt hopkok av massa skumma lösningar

Re: Volvo 745 1990 Bromslang
Postat: tis 17 okt 2023, 15:10
av Erik Å
Lucif3r skrev: ↑tis 17 okt 2023, 14:48
Det är olika gängor på bromsslangen och bromsoket.
Är du säker på det? Jag har för mig att när vi meckade på en bekants 940 så tog vi först bort förlängaren eftersom dennya slangen var lite längre och den gick fint att skruva direkt i oket. Men sen satte vi iallafall tillbaka förlängaren utan att egentligen förstå vad den hade för funktion..
Skumma lösningar, stämmer precis

Skönt att V70:n inte har motsvarande konstigheter..