Sida 1 av 1
Slangvärmare?
Postat: fre 06 okt 2023, 09:08
av ChristianNS240
Kanske en dum fråga, men kan man använda en slangvärmare till b230fd. När jag söker på mitt reg nummer kommer det bara fram blockvärmare, men när jag söker på modellen 940 så får jag fram både en block och slangvärmare
Tack i för väg
Re: Slangvärmare?
Postat: fre 06 okt 2023, 10:59
av lennarte
Blockvärmare är effektivare, men kan vara svåra att montera (sitter i blocket under grenröret). Slangvärmare (om du menar modellen som monteras vid vattenpumpens inlopp) är betydligt lättare att montera. På FD kan det kanske bero på röret mellan grenrör och EGR-ventilen. Kommer inte ihåg hur det ser ut.
Re: Slangvärmare?
Postat: fre 06 okt 2023, 11:52
av Rådlös
Det är helt riktigt som LennartE säger här. Men det finns ett par språkliga fallgropar. Blockvärmare var från början den insticksvärmare som sitter i motorblocket och kylarvattnet. Dom är dom klart effektivaste elektriska motorvärmarna. Men när aluminiummotorerna kom så verkar det som "Volvo hade förbisett" behovet av elektriska motorvärmare. Då togs det fram en värmare som man skruvar fast utanpå motorblocket och möjligen oljetråget. Den har benämnts blockvärmare, men är egentligen en anliggningsvärmare. Ökänt låg effekt och verkningsgrad. I bästa fall värmer den upp motoroljan i tråget till något tjugotal grader. I det läget cirkulerar ju inte oljan så resten av motorn och kylsystemet är iskallt!
Nästa språkförvirring är en slangvärmare. Det finns i princip två typer. Först den som LennartE beskriver. Den värmer vattnet som kommer från den kalla kylaren och går in i motorn. Med självcirkulation (varmt vatten stiger) kan den nästan mäta sig med en insticksvärmare om allt övrigt är rätt utfört. Den andra slangvärmarmodellen är en liten burk, stor som en 33 cl läskbuk ungefär. Den brukar monteras på på någon av slangarna till/från kupévärmeelementet. Och visst, det kan bli lite självcirkulation där också som värmer motorn. Men slangarna är inte så grova så flödet kan vara lite begränsat i sämsta fall. Det beror lite var man monterar den slangvärmaren.
Nu finns det dock en lösning på detta problemet. Det finns sådana slangvärmare med inbyggd cirkulationspump. Några av dom är också på högre effekt än dom tidigare nämnda slangvärmarna. Det gör att dom behöver mycket kortare drifttid för att värma motorn, men kostar mer eleffekt. Dock under kortare tid. Men tänk på säkringens storlek t.ex.
Om vi radar upp dom olika typerna kan det se ut så här avseende effekter: Insticksvärmare ligger på omkring 500 Watt eller mer. Anliggningsvärmare: Jag har inte sett någon som är på mer än 300 Watt. Alltså väldigt lågt. Slangvärmarna kan ligga på 500 Watt eller lite mer. Några av dom med cirkulationspump är riktiga "Värstingar" på 1100 Watt, med pris därefter.
Så det gäller att kolla vad som menas med t.ex Blockvärmare eller Slangvärmare.
Vatten är den bästa värmeledaren! (I dom aktuella sammanhangen)
Re: Slangvärmare?
Postat: fre 06 okt 2023, 18:59
av ChristianNS240
Tack för all information, jag hittade en slangvärmare med cirkulationspump som jag hade blivit rekommenderad ut av en gammal volvo mekaniker, för jag hinner inte riktigt att installera en blockvärmare, så jag tackar så mycket för informationen