Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvokolvo
Hej! jag tänkte byta bränslepump under bilen och när jag skruvade lös och kollade hur pumpen såg ut så ser den ut som i denna länk:
https://vp-autoparts.se/sv/artiklar/bra ... 83-87.html
(Bränslepump 240 B23E/B230E/B28E/ 83-87 Artnr: 1389447)

jag beställde dock en ifrån vparts enligt länken nedan som står att den ska passa till 740 B230E MEN då måste jag klippa och koppla om kablar då elkontakterna inte är lika.
https://vparts.se/se/bensinpump-volvo-2 ... gLVuPD_BwE

BRÄNSLEPUMP TILL VOLVO 240, 260, 740, 760, B23E, B230E, B200E
Art nr
11120401

passar båda pumparna till min bil? jag vill helst undvika att klippa något om pumpen i den övre länken passar. Pumpen i den övre länken börjar med texten "240" vilket gör att jag blir osäker om den passar ?

någon som har erfarenheter om detta?

mvh
Du har förmodligen K-Jetronic på din bil. 87 - 88 fanns även bilar med LH-Jetronik. Dom är helt olika i insprutnings systemet, men bensinpumpen ser (ofta) likadan ut. Dock kräver K-Jetronic ett högre bränsletryck, därför har dom olika bränsle pumpar. Eftermarknads pumpar har ofta muttrar till kablarna, original är där en lång hylsa du "trycker på". Båda modellerna har dock samma bränsle pump i tanken. Dom allra första K-Jetronik (140/240 till - 77??) hade ett annat arrangemang på pumpen/pumparna.
Volvokolvo skrev:okey! så för att vara säker att jag får rätt tryck så måste jag köra på vparts pump med muttrar så jag får helt enkelt klippa trådarna och fästa kopplingar ?
Inte nödvändigtvis. Det sitter tryckregulator som styr så den får rätt tryck. Pumpen jag har är Biltemas "044" pump som är kraftigare än originalet. Kör 745-an (LH2.4) på E85 och körde på upp till 6,5 kg innan jag bytte till större spridare. Kör nu på c:a 3,6 kg. Har för mig trycket på E-pumpen är omkring 5 - 6 kg. Lite större diameter på "044" pumpen så det var lite "pussel" att få dit den på original platsen. Och så har den muttrar. Bra med konsistens fett på dom så håller det bort salt och fukt. Har funkat för mig i typ 8 år.

Varför är inte Volvon hybrid när de[…]

Jag tycker det finns goda skäl att vara skep[…]

Video Play

Hejsan Någon som vet hur du tittar på[…]

Vad ändrades 2016 på motorerna?