Sida 1 av 1
531 Topplock.
Postat: ons 27 sep 2023, 10:46
av Pingo
531 topp med A kamm, vad blir följden om jag byter VX kammen till A kamm.
A kammen ger bättre vrid vet jag..men på en 531 topp.???
Re: 531 Topplock.
Postat: ons 27 sep 2023, 16:41
av White
Tror helt ärligt inte att du märker så stor skillnad mellan VX och A kam. VX3 däremot har ett register som
ligger högre upp i varvtal då den är backad tre grader jämfört med VX.
Re: 531 Topplock.
Postat: ons 27 sep 2023, 19:58
av TioTusenKRBil
VX är en sugkam som hindrar turbon då den prioriterar suget i avgaserna, vilket inte behövs när där sitter en snurra och speciellt inte då den snurran vill pumpa in massa luft i motorn. V och A lämpar sig bättre, men har du en vx3 kan du får den omslipad till en utmärkt turbokam lite varsom. VX3 är som sagt bara en VX hybrid som är vriden tre grader.
Re: 531 Topplock.
Postat: ons 27 sep 2023, 23:18
av White
TioTusenKRBil skrev:VX är en sugkam som hindrar turbon då den prioriterar suget i avgaserna, vilket inte behövs när där sitter en snurra och speciellt inte då den snurran vill pumpa in massa luft i motorn. V och A lämpar sig bättre, men har du en vx3 kan du får den omslipad till en utmärkt turbokam lite varsom. VX3 är som sagt bara en VX hybrid som är vriden tre grader.
A och V är ju också avsedda för sugmotorer i så fall, även om Volvo senare använde A i B230ET. Men
jag förstår hur du menar! VX har ju avgas och insug "bakvänt" mot en turbokam.
Re: 531 Topplock.
Postat: tor 28 sep 2023, 19:21
av TioTusenKRBil
Jo precis. X avgas är rätt så värdelöst för turbo. Alla kammar annat än typ T är väl till för sugisar egentligen? Och det var väl bara för att T ska kicka tidigt och sedan hjälpas av turbon senare.